Selepas pengumuman yang dibuat minggu lalu, Proton kini mengesahkan bahawa SUV segmen-C X70 telah pun diberikan penuras udara kabin (cabin filter) yang mempunyai kualiti turasan sama seperti yang diberikan oleh topeng muka kelas N95, secara standard.

Dengan pemadanan penuras udara baharu ini pada sistem penghawa dingin yang dilengkapi penyegar udara, sistem tersebut kini digelar sebagai Sistem Pembersih Udara Pintar Proton (P-IAPS). Menurut Proton, Penapis kabin N95 yang baharu ini mampu menyingkirkan 95% partikel bersaiz melebihi 0.3 mikron serta turut menapis 98% debu PM2.5. Oleh itu sistem ini berkesan menghalang kemasukan partikel asap, debu, bakteria dan bahan cemar lain yang akan menghasilkan peredaran udara yang baik dan lebih segar dalam sistem pendingin hawa.

Sistem pembersih udara sedia ada yang dipasang pada semua model X70 masih dikekalkan. Sistem tersebut menggunakan Penapis Udara Berzarah Kecekapan Tinggi (HEPA) yang menyingkirkan 99.97% partikel yang melebihi 0.3 mikron sementara bahan karbon aktifnya pula menghilangkan bau busuk, formaldehyde serta menyerap sebarang partikel berpunca dari asap.

Selain itu juga, ion negatif pada penapis itu akan membantu membersihkan udara. Melalui gabungan Sistem Pembersih Udara dan Penapis Kabin N95, sistem P-IAPS ini akan bertindak menghalang udara yang tercemar daripada memasuki kabin kereta, memberikan tahap perlindungan yang tinggi untuk menghasilkan persekitaran yang bersih dan lebih sihat.

“Proton sentiasa berusaha untuk menambahbaik produk syarikat. Langkah memperkenalkan penapis kabin N95 ini dilihat relevan dengan keadaan persekitaran ketika ini dan dengan meningkatkan kualiti udara di dalam kabin kereta, kami berharap ia dapat memberikan pengalaman yang lebih selesa tanpa pencemaran udara untuk para pelanggan kami. Buat masa ini, P-IAPS ini hanya akan ditawarkan pada Proton X70, akan tetapi barisan pereka dan jurutera Syarikat sedang bekerja keras untuk turut menawarkan penapis kabin N95 ini pada model-model yang lain,” kata CEO Proton,Dr Li Chunrong.

Untuk pemilik Proton X70 sedia ada, anda turut boleh menggunakan penuras udara kabin ini dengan penukaran yang mudah. Ia akan dijual di pusat-pusat servis bertauliah Proton bermula 18 Mei ini dengan harga RM79, tidak termasuk kos pemasangan. Untuk mereka yang berminat, temu janji boleh dibuat bermula esok, dan sehingga 18 Ogos ia akan dijual dengan diskaun sebanyak 15%.