Sempena sambutan Hari Kemerdekaan negara yang ke-62 pada hujung bulan ini, Proton telah menghasilkan satu model edisi terhad berasaskan SUV segmen-C nya, diberi nama Proton X70 Merdeka Edition. Dihasilkan hanya 62-unit, versi istimewa yang diasaskan dari varian tertinggi Premium 2WD dengan pelbagai ciri tersendiri ini dijual pada harga atas jalan tanpa insuran RM126,100, atau RM2,300 lebih mahal.

Model ini hanya hadir dalam dua warna – 26 unit adalah berwarna Flame Red dan 36 unit lagi adalah berwarna Snow White. Dengan lebihan bayaran berkenaan, pembeli akan menerima X70 dengan panel dan semua tiang bumbung berwarna Quartz Black, karpet lantai kaki dan ruang kargo istimewa, emblem “62 Merdeka Edition” pada pintu tailgate belakang dan juga plat nombor siri individu dari 1 hingga 62, serta visor untuk kesemua pintu dan plat pelindung aluminium di atas bampar belakang – dua ciri akhir adalah dari katalog aksesori asli X70 sedia ada.

Ciri lain adalah disadur terus model 2WD Premium, oleh itu ia masih diberikan rim aloi 19-inci, bumbung panoramik, tempat duduk kulit Nappa coklat, roda stereng balutan kulit Nappa, larasan kuasa untuk tempat duduk penumpang hadapan serta 9-pembesar suara lengkap dengan Power Amplifier dan subwoofer.

Turut tidak ketinggalan adalah sistem infotainmen GKUI dengan fungsi arahan suara “Hi,Proton” yang menggunakan asas Android, dan datang sekali dengan kad SIM, memori dalaman 16 GB, sambungan WiFi, Bluetooth, navigasi serta bermacam lagi.

Unit janakuasanya juga tidak berubah, di mana ia masih digerakkan dengan enjin petrol empat silinder 1.8 liter TGDI turbo berkuasa 181 hp dan tork maksima 285 Nm digandingkan dengan kotak gear enam kelajuan automatik, hanya memacu roda hadapan. Tiga pilihan mod memandu boleh dipilih oleh pemandu iaitu Normal, Eco dan Sport.

Begitu juga sistem keselamatan, X70 62 Merdeka Edition ini terus diberikan kelengkapan yang sama seperti Premium 2WD termasuk sistem Advanced Driver Assistance System (ADAS) yang terdiri dari Autonomous Emergency Braking (AEB), Adaptive Cruise Control (ACC, dari 30 hingga 150 km/j), Lane Departure Warning (LDW), Blind Spot Information System (BLIS) dan Intelligent High Beam Control (IHBC). Ia juga hadir standard dengan sistem ESC dan enam beg udara.