Heico Sportiv tawar ‘buka’ had laju maksima 180 km/j pada model-model baharu Volvo dengan e.motion

Heico Sportiv tawar ‘buka’ had laju maksima 180 km/j pada model-model baharu Volvo dengan e.motion

Awal tahun ini, Volvo telahpun mengumumkan bahawa model-model baharu mereka serta merta akan dihadkan kelajuan maksima masing-masing hanya pada 180 km/j bagi mengurangkan kadar kemalangan dan kematian pada kereta-kereta mereka.

Model-model petrol baharu Volvo kini semuanya hadir dengan enjin Drive-E yang disuap pengecas turbo (T4 dan T5), malah untuk model lebih tinggi (T6 dan T8) turut diberikan turbo dan supercharger serentak – pecutan dah kuat tapi top speed tak tinggi, mesti ada pemilik yang rasa agak geram kan?

Namun untuk mereka yang tak berpuas hati, masih lagi ada cara untuk mengembalikan had kelajuan asal model-model berkenaan. Penala Volvo dari Jerman, Heico Sportiv mengumumkan bahawa kotak komputer enjin (ECU) e.motion mereka akan dihasilkan dalam versi khusus untuk tujuan tersebut dan akan mula dijual pada November ini.

Heico Sportiv tawar ‘buka’ had laju maksima 180 km/j pada model-model baharu Volvo dengan e.motion

Heico Sportiv sudah lama menawarkan ECU e.motion ini untuk kegunaan enjin-enjin Volvo di mana ia akan mengoptimakan lagi talaan enjin berkenaan bagi mengekstrak lebih kuasa kuda dan tork serta kelajuan maksima kereta berkenaan. Untuk versi yang diumumkan kali ini, ia mampu mengembalikan had laju asal (30 hingga 70 km/j bergantung pada model) model-model 2021 sama seperti model-model 2020.

Ia bukan sahaja untuk model-model petrol, malah turut ditawarkan untuk model-model yang dijana enjin turbodiesel dan model hibrid Volvo siri 40, siri 60 dan siri 90. Pembelian dan pemasangan kotak komputer yang datang lengkap dengan pendawaian ini juga diberikan waranti selama 60 bulan.

Untuk pasaran Eropah, ECU e.motion Heico Sportiv ini akan dijual pada harga bermula 1,112.06 euro (RM5.4k) hingga 1543.10 euro (RM7.5k).

Buat masa sekarang, model-model CKD Volvo yang dipasang di kilang Shah Alam masih belum dihadkan kelajuan maksimanya. Menurut Volvo Cars Malaysia, langkah tersebut akan dibuat pada masa akan datang dan antara model terawal yang akan menerapkan fungsi tersebut adalah sedan S60 T8 Twin Engine R-Design.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Bob Zam on Oct 16, 2020 at 10:31 am

    Its all about buisness,consumer get spoiled,look like planned buisness,smell tricky by both parties.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required