Jualan kenderaan di M’sia pada Sept 2020 naik 6.9%

Jualan kenderaan di M’sia pada Sept 2020 naik 6.9%

Persatuan Automotif Malaysia (MAA) telah mengeluarkan data jualan kenderaan bagi bulan September 2020, di mana angkanya dilihat meningkat sedikit berbanding Ogos. Sejumlah 56,444 unit kenderaan telah dihantar kepada para pelanggan, di mana ia meningkat sebanyak 3,644 unit atau lebih 6.9% berbanding 52,800 unit yang terjual pada Ogos.

Malah jualan pada bulan berkenaan adalah lebih baik berbanding tempoh yang sama tahun lalu, di mana ia mencatatkan sekitar 44,666 unit. Ini menjadikan jualan pada September 2020 adalah lebih tinggi berbanding tahun sebelumnya dengan perbezaan sebanyak 11,778 unit atau pun 26.3%. Walau bagaimana pun, angka bagi tarikh-ke-tahun, jumlah jualan bagi sembilan bulan pertama tahun 2020 adalah sebanyak 341,489 unit, atau pun kurang 101,496 unit atau 29.7% berbanding tempoh yang sama pada tahun lalu yang mencecah 442,985 unit.

Selain pelepasan/pengurangan cukai jualan sehingga 31 Disember, MAA berkata peningkatan jualan bagi bulan September disumbangkan oleh kempen promosi berterusan oleh syarikat kereta dan juga peningkatan pengeluaran bagi kenderaan CKD sepanjang bulan.

Bagi bulan Oktober, MAA menjangkakan jumlah jualan akan lebih rendah berbanding bulan lepas, aliran jualan dipengaruhi berdasarkan impak pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) selama dua minggu. Ditambah pula dengan sentimen pengguna yang kekal berhati-hati dengan kewangan masing-masing selepas berakhirnya moratorium pinjaman selama enam bulan pada hujung September lalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required