Kia buat iklan K5 Vs. K5 sebab BMW 330i tak laju

Kia telah menyiarkan satu iklan baru yang agak nakal untuk sedan segmen-D K5 mereka – menampilkan dua buah varian paling berkuasa K5 GT berlumba dalam satu litar slalom sesama mereka. Kia menyatakan dalam iklan tersebut bahawa mereka berlumba sesama mereka kerana BMW 330i tidak cukup laju!

Dalam iklan tersebut Kia turut mendakwa bahawa Optima K5 GT mampu mencatatkan masa lebih cepat dari BMW 330i pada ujian slalom basah dan kering serta mencatatkan pecutan lebih pantas pada permukaan jalan kering. Namun jenama dari Korea tersebut turut menyatakan ujian yang di buat adalah berdasarkan BMW 330i versi pacuan belakang dan bukan dari versi dengan sistem AWD XDrive.

Atas kertas, Kia Optima K5 GT dibekalkan dengan 290 hp dan tork maksima 422 Nm dari enjin 2.5 liter turbo, digandingkan dengan kotak gear klac berkembar automatik lapan-kelajuan baharu bagi memacu roda hadapan. Ini membolehkan K5 GT memecut dari 0-97 km/j dalam masa hanya 5.8 saat.

Manakala untuk BMW 330i pacuan roda belakang pasaran Amerika Syarikat, ia diberikan enjin 2.0 liter empat silinder turbo berkuasa 255 hp dan tork maksima 400 Nm. Namun BMW mendakwa bahawa model ini mampu memecut dari 0-97 km/j dalam masa hanya 5.6 saat atau 0.2 saat lebih pantas dari Kia K5 GT.

Namun perlu diingatkan, Kia K5 GT ini merupakan varian paling tinggi untuk K5 ditawarkan dalam pasaran, manakala BMW 330i pacuan roda belakang pula adalah antara varian paling rendah untuk model 3 Series di Amerika Syarikat. Walau bagaimanapun perbandingan ini agak adil jika ia dilihat dari segi harga kerana K5 GT dijual pada harga lebih murah dari 330i.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required