KTMB perkenalkan kios tiket layan diri tanpa tunai di utara bagi ETS, KTM Antarabandar dan Komuter

Bagi memudahkan pengguna perkhidmatannya, Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) telah menambah satu lagi platform membeli tiket iaitu dengan penyediaan kios layan diri tanpa tunai di stesen trennya. Ia adalah satu lagi platform baharu selepas memperkenalkan sistem pembelian tiket secara dalam talian.

Ketua Komunikasi Strategik KTMB Ahmad ‘Asri Khalbi berkata, orang ramai kini boleh membeli tiket tanpa tunai melalui mesin baharu yang diperkenalkan untuk perkhidmatan tren elektrik (ETS), KTM Antarabandar dan KTM Komuter di wilayah utara, bermula 15 Oktober lalu.

Katanya, keistimewaan kios baharu menggunakan KTMB Integrated Ticketing System (KITS) itu akan memudahkan pengguna membeli tiket dengan kad kredit, debit dan sebagainya.

“Kaedah baharu itu adalah tambahan kepada sistem pembelian tiket KITS sebelum ini iaitu pembelian melalui kaunter, secara dalam talian dan menggunakan aplikasi KTMB Mobile,” katanya kepada Bernama.

KTMB perkenalkan kios tiket layan diri tanpa tunai di utara bagi ETS, KTM Antarabandar dan Komuter

Tambahnya, semua tambang konsesi juga boleh dibeli melalui kios layan diri ini berbanding sebelum ini yang memerlukan mereka berurusan di kaunter.

“Pelanggan hanya perlu mendaftar melalui aplikasi KITS atau di laman sesawang KTMB di www.ktmb.com.my bagi menikmati diskaun tambang yang ditawarkan,” katanya.

Bagaimanapun, setakat ini, pembelian tiket komuter di mesin baharu itu hanya boleh digunakan untuk perkhidmatan tren itu di wilayah utara iaitu dari stesen Padang Rengas, Perak hingga ke Butterworth, Pulau Pinang dan Padang Besar, Perlis.

“Setakat ini, kios jualan tiket perkhidmatan komuter di Lembah Klang masih menggunakan mesin jualan tiket layan diri berasaskan sistem token dan tunai,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required