BMW M340i xDrive G20 kini di M’sia – 387hp/500 Nm, CKD, dari RM402k termasuk pengecualian cukai jualan

BMW M340i xDrive G20 kini di M’sia – 387hp/500 Nm, CKD, dari RM402k termasuk pengecualian cukai jualan

BMW Malaysia telah pun melancarkan model M340i xDrive G20 untuk pasaran tempatan, menambahkan lagi variasi bagi barisan 3 Series G20 di sini. Menariknya, ia merupakan varian M Performance yang pertama dikeluarkan secara pemasangan tempatan (CKD).

Buat pertama kalinya diperkenalkan pada layar dunia di Los Angeles Auto Show pada November 2018, M340i xDrive ini dijanakan oleh enjin 3.0 liter twin-scroll turbocharged B58 enam-silinder sebaris yang mampu menghamburkan kuasa hingga 387 hp pada 5,800 hingga 6,500 rpm dan tork 500 Nm dari 1,800 hingga 5,000 rpm. Sebenarnya kuasa yang diberikan buat model untuk pasaran adalah lebih 13 hp berbanding ketika M340i xDrive diperkenalkan hampir dua tahun lalu.

Ia turut dipadankan dengan transmisi automatik Steptronic Sport lapan-kelajuan dan pacuan semua-roda xDrive, yang membolehkan jentera ini dipecut dari titik sifar hingga 100 km/j dalam hanya 4.4 saat dan kelajuan maksimumnya boleh mencecah 250 km/j. Penggunaan bahan apinya pula dianggarkan sejumlah 7.7 liter bagi setiap 100 km, dengan emisi karbon sebanyak 177g setiap km.

BMW M340i xDrive G20 kini di M’sia – 387hp/500 Nm, CKD, dari RM402k termasuk pengecualian cukai jualan

Varian ini turut dilengkapi dengan M Sport differential, yang menawarkan kawalan secara elektronik, serta fungsi penguncian roda-belakang yang boleh dilaras sepenuhnya. Ciri lain yang turut diberikan termasuklah suspensi Adaptive M berukuran 10 mm lebih rendah, yang boleh dilaraskan secara elektrik pada bila-bila masa mengikut kondisi jalan raya dan pemanduan dan brek M Sport dengan empat-omboh di hadapan serta omboh-tunggal di belakang, bersama kaliper dalam kemasan biru.

Manakala kelengkapan luaran untuk spesifikasi M340i pasaran tempatan termasuk pakej M Aerodynamic, spoiler belakang M serta elemen kemasan BMW Individual high-gloss Shadow Line. Ditambah pula dengan kemasan Cerium Grey pada bahagian gril hadapan, sekeliling rongga udara hadapan dan juga perumah cermin sisi.

Lain-lain ciri luaran termasuklah lampu utama BMW Laserlight, dua corong paip ekzos trapezoidal dan roda aloi ringan 792 M jejari-berkembar 19-inci yang dibaluti tayar runflat.

BMW M340i xDrive G20 kini di M’sia – 387hp/500 Nm, CKD, dari RM402k termasuk pengecualian cukai jualan

Untuk bahagian dalam pula, M340i dihiasi dengan balutan upholstery kulit Vernasca, bersama dua pilihan skim warna iaitu hitam dan Cognac. Ditambah pula dengan elemen kemasan dalaman Aluminium Tetragon dengan serlahan krom mutiara serta BMW individual headliner dalam bayangan atrasit.

Selain itu, ia turut diberikan tempat duduk sport hadapan, roda stereng M dan pedal spesifkasi M serta ciri standard lain termasuk sistem audio Harmon Kardon 464 watt dengan 16-pembesar suara, paparan navigasi skrin sesentuh 10.25-inci, pendingin hawa auto tiga-zon, pencahayaan ambien 11-warna, paparan utama dan bumbung kaca bukaan elektrik.

Bagi sistem bantuan pemanduan, ia didatangkan dengan bantuan parkir, kamera pandangan belakang dan pakej Bantuan Pemanduan, merangkumi amaran pelanggaran hadapan dengan brek kecemasan sendiri, amaran ketibaan lorong, amaran menukar lorong, kepekaan trafik lintasan belakang dan pengelak pelanggaran belakang.

M340i xDrive didatangkan dengan empat pilihan warna luaran iaitu Portimao Blue, Sunset Orange, Black Sapphire dan Alpine White.

Ditawarkan dengan harga atas jalan bermula RM402,354.13 (tanpa insurans) dengan potongan cukai jualan sehingga 31 Dis ini, M340i xDrive ini turut didatangkan dengan waranti lima-tahun tanpa had perbatuan, Program Servis Berjadual Percuma, Bantuan Tepi Jalan dan Hotline Kemalangan oleh BMW, aplikasi mudah alih BMW Group Loyalty+ dengan BMW Privileges Car serta Servis Dalam Talian BMW.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required