Data jualan kenderaan bagi Sept 2020 ikut jenama

Data jualan kenderaan bagi Sept 2020 ikut jenama

Untuk bulan terakhir dalam suku ketiga 2020, Persatuan Automotif Malaysia (MAA) turut mengeluarkan data jualan bagi September mengikut jenama. Di mana pada bulan lalu menyaksikan jumlah keseluruhan jualan mencecah 56,444 unit, iaitu lebih 3,644 unit atau 6.9% berbanding rekod yang dicatatkan pada Ogos iaitu sekitar 52,800 unit sahaja.

Peningkatan jualan ini didorong oleh kempen promosi agresif yang berterusan oleh syarikat pengeluar kereta serta peningkatan produksi kenderaan CKD hasil sambutan yang begitu menggalakkan bagi memenuhi permintaan para pengguna, yang mahu membeli kenderaan baharu dengan harga yang dikecualikan cukai jualan sehingga 31 Disember ini.

Perodua masih mendahului carta jualan bulanan dengan mencatatkan sebanyak 25,035 unit, rekod terbaik yang pernah dicapai dalam jualan bulanan sepanjang tempoh 26 tahun penubuhannya. Jumlah tersebut menunjukkan peningkatan sebanyak 10.8% berbanding 22,604 unit yang terjual pada Ogos. Malah ia turut membantu menghampiri jumlah jualan yang disasarkan bagi tahun ini iaitu sebanyak 210,000 unit.

Data jualan kenderaan bagi Sept 2020 ikut jenama

Proton tetap menduduki tangga kedua dengan mencatatkan jualan sebanyak 11,875 unit, meningkat 4.4% berbanding 11,378 unit yang direkodkan pada Ogos. Sementara Honda pula mencatatkan jualan sebanyak 5,875 unit (+3.8%) memintas kedudukan Toyota yang perlu berpuas hati di tangga keempat dengan jualan sebanyak 5,520 unit (-2.9%).

Kebanyakan jenama turut mengecapi kejayaan dalam rekod jualan masing-masing termasuklah Volkswagen (+30.4%), Hyundai (+35.1%) dan Subaru (+305.9%), serta jenama premium seperti Lexus (+21.4%) dan Porsche (+73.5%). Walau bagaimana pun Volvo kurang bernasib baik kerana jualannya susut sebanyak 21.7% pada bulan lalu.

Seperti dua bulan yang lalu, tiada rekod jualan yang dikongsikan oleh Mercedes-Benz buat setakat ini. Manakala BMW dan MINI pula akan melaporkan jumlah jualan mengikut suku tahunan, tapi nampak gayanya tidak juga berkongsikan data hingga kini.

Data jualan kenderaan bagi Sept 2020 ikut jenama

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required