Mitsubishi bakal hasilkan Xpander hibrid dan 4 model elektrifikasi lain dalam rancangan 3 tahun mendatang

Mitsubishi bakal hasilkan Xpander hibrid dan 4 model elektrifikasi lain dalam rancangan 3 tahun mendatang

Mitsubishi Motors membuat sasaran untuk menjual lebih banyak kereta dengan teknologi elektrifikasi iaitu separuh dari jumlah keseluruhan jualannya di seluruh dunia menjelang 2030, lapor Nikkei. Buat masa sekarang, hanya sebanyak 7% dari jumlah keseluruhan jualannya adalah kenderaan dengan teknologi tersebut.

Rancangan ini akan dimulakan dengan menawarkan lebih banyak model yang dijana oleh kuasa elektrik dan juga teknologi hibrid plug-in (PHEV) dalam masa akan datang. Oleh itu, Mitsubishi mengumumkan lima model dengan teknologi elektrifikasi bakal diperkenalkan dalam masa terdekat, seperti disebut dalam rancangan perniagaan tiga-tahun yang telah didedahkan Julai lalu.

Bagi model PHEV, model pertama dalam rancangan tersebut telah pun didedahkan baru-baru ini, iaitu Mitsubishi Eclipse Cross facelift yang turut hadir dengan pilihan versi PHEV dan akan mula dijual di Jepun bulan hadapan. Ia akan diikuti dengan Outlander generasi seterusnya yang akan terus ditawarkan dalam versi PHEV, dijangka akan mula masuk ke pasaran pada April 2022, selepas SUV itu didedahkan sekitar suku kedua tahun depan.

Mitsubishi bakal hasilkan Xpander hibrid dan 4 model elektrifikasi lain dalam rancangan 3 tahun mendatang

Tidak ketinggalan, SUV tujuh-tempat duduk yang pada awalnya dibangunkan untuk pasaran Indonesia iaitu Mitsubishi Xpander juga turut akan hadir dengan teknologi elektrifikasi. Model Xpander hibrid berkenaan dijangka akan dilancarkan pada 2023 nanti.

Bagi model elektrik sepenuhnya pula, Mitsubishi bakal melakukan pelbagai kerjasama dengan syarikat lain untuk memperluaskan lagi pilihan modelnya. Di China, jenama tersebut kini sedang bekerjasama dengan Guangzhou Automobile Group bagi melancarkan kereta EV yang dibangunkan bersama pada 2021.

Mitsubishi juga sudahpun membuat perancangan untuk membangunkan kereta elektrik sepenuhnya bersaiz mini bersama rakan pakatannya iaitu Nissan.

Mitsubishi bakal hasilkan Xpander hibrid dan 4 model elektrifikasi lain dalam rancangan 3 tahun mendatang

Buat masa sekarang, Mitsubishi hanya mempunyai tiga model dengan teknologi elektrifikasi, dan ia akan berkurangan dalam masa terdekat. Ini kerana pada awal bulan ini Nikkei melaporkan bahawa produksi kereta elektrik sepenuhnya yang telah diperkenalkan sejak 2009, Mitsubishi i-MiEV akan dihentikan pengeluarannya tahun ini.

Mitsubishi yang kini bernaung di bawah Pakatan Renault-Nissan-Mitsubishi merupakan jenama automotif keenam terbesar di Jepun. Walau bagaimanapun, jenama tersebut menjangkakan akan menghadapi kerugian 360 bilion yen (RM14.3 billion) untuk tahun fiskal 2020. Syarikat berkenaan kini merombak semula operasinya dengan mengalihkan fokus kepada pasaran ASEAN.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required