GALERI: Honda CR-V facelift 2020 varian 1.5L TC-P 2WD dan 4WD, masing-masing RM158k dan RM163k

GALERI: Honda CR-V <em>facelift</em> 2020 varian 1.5L TC-P 2WD dan 4WD, masing-masing RM158k dan RM163k

Setelah berada tiga tahun dalam pasaran, Honda CR-V generasi kelima kini sudahpun masuk ke fasa facelift dan ia dilancarkan secara rasmi di Malaysia semalam. Tiada sebarang majlis pelancaran dibuat di mana Honda Malaysia hanya mengeluarkan kenyataan bersama satu set foto rasmi dikirimkan kepada media.

Jadi hari ini, jurugambar professional kami, Sherman Sim menerjah bilik pameran Honda bagi memberikan anda satu set galeri yang komprehensif.

Seperti yang diumumkan, Honda CR-V facelift 2020 kini ditawarkan hanya dalam tiga varian, berbanding empat sebelum ini. Kali ini model varian tertinggi adalah dari versi 1.5L TC-P 4WD disamping satu lagi model Premium pacuan roda hadapan 1.5L TC-P 2WD. Tiada lagi model pertengahan 1.5L TC 2WD dan 4WD, manakala model paling rendah masih kekal varian 2.0L 2WD.

GALERI: Honda CR-V <em>facelift</em> 2020 varian 1.5L TC-P 2WD dan 4WD, masing-masing RM158k dan RM163k

Selain dari rombakan varian ini, model facelift ini juga diberikan sedikit penyegaran dari segi rupa, serta menerima berberapa peningkatan pada senarai kelengkapan setiap gred model.

Honda CR-V 2020 ini terus dijana oleh barisan enjin yang sama seperti sebelum ini. Model-model 1.5L TC-P digerakkan dengan enjin 1.5 liter VTEC Turbo empat silinder berkuasa 193 PS dan tork maksima 243 Nm. Manakala untuk model 2.0L, ia juga masih kekal menerima enjin NA 2.0 liter empat-silinder i-VTEC berkuasa 154 PS dan tork maksima 189 Nm.

Kedua-dua pilihan enjin digandingkan dengan kotak gear CVT automatik Earth Dream Honda. Seperti yang disebutkan tadi, model tertinggi 1.5L TC-P 4WD dibekalkan dengan sistem pacuan semua roda, manakala dua lagi varian dibawahnya hanya memacu roda hadapan.

GALERI: Honda CR-V <em>facelift</em> 2020 varian 1.5L TC-P 2WD dan 4WD, masing-masing RM158k dan RM163k

Unit untuk galeri yang kami ambil kali ini adalah dari dua varian tertinggi iaitu 1.5L TC-P 4WD (Platinum White Pearl) dan 1.5L TC-P 2WD (Dark Olive Metallic). Selain dua warna ini, CR-V facelift 2020 turut ditawarkan dalam warna Lunar Silver Metallic, Passion Red Pearl dan Modern Steel Metallic.

Model pasaran Malaysia ini tampil dengan rupa yang hampir sama dengan CR-V facelift pasaran Thailand yang telah pun dilancarkan pada Julai lalu. Ia menerima sedikit perubahan pada mukanya, terutamanya pada kemasan plastik yang merentangi keseluruhan bampar hadapan, ‘misai’ krom dan juga motif ‘Solid Wing’ juga dalam kemasan krom.

Tiada perubahan ketara jika dilihat dari sisi kecuali rim aloi rekaan baharu berdiameter 18-inci dalam kemasan dua tona diberikan pada kesemua varian SUV segmen-C ini. Di belakang, lampu masih kelihatan sama tetapi digelapkan sedikit, manakala kemasan skid plate pada bampar digantikan dengan satu jalur perak.

GALERI: Honda CR-V <em>facelift</em> 2020 varian 1.5L TC-P 2WD dan 4WD, masing-masing RM158k dan RM163k

Bahagian dalaman juga tidak diberikan perubahan yang ketara. Kini kesemua varian menerima skrin sesentuh sistem infotainmen tujuh-inci Display Audio baharu dengan butang putar fizikal larasan bunyi baharu, serta menyokong hubungan Apple CarPlay dan Android Auto, serta datang dengan fungsi arahan suara.

Honda juga telah mengatur semula kedudukan port USB di bawah konsol tengah agar ia lebih mudah untuk diakses, serta menjadikan ruang storan dibawahnya lebih luas.

Untuk perbezaan spesifikasi antara varian, boleh dikatakan setiap varian menerima kelengkapan yang hampir sama. Kesemua model CR-V 2020 diberikan lampu hadapan LED automatik dan fungsi auto leveling bersama lampu kabus dan lampu nyalaan siang LED serta cermin sisi dengan lampu isyarat membelok.

GALERI: Honda CR-V <em>facelift</em> 2020 varian 1.5L TC-P 2WD dan 4WD, masing-masing RM158k dan RM163k

Anda boleh bezakan rupa luaran antara model TC-P dan model asas 2.0 hanya pada tip ekzos di mana model Turbo hadir dengan dua corong ekzos krom, manakala model i-VTEC hanya satu corong. Bagi mengenali antara dua model tertinggi 1.5L TC-P pula, varian 4WD menerima emblem ‘AWD’ di belakang, sementera model 2WD dibiar kosong. Dua model lebih tinggi berkenaan juga diberikan pintu tailgate belakang berkuasa yang boleh dibuka tanpa sentuhan tangan.

Pada bahagian dalaman pula, kesemua varian CR-V datang standard dengan panel meter digital TFT tujuh-inci, pedal penukar gear, cruise control, sistem pendingin hawa automatik dua zon bersama corong kabin belakang, cermin pandang belakang anti-silau automatik, roda stereng balutan kulit, dan lapan pembesar suara.

Kesemua model juga menerima upholsteri kulit, tempat duduk pemandu larasan kuasa lapan hala dan larasan kuasa empat hala untuk penumpang hadapan, tempat duduk belakang boleh lipat dengan satu tuil dalam nisbah 60:40 dan juga penutup tonneau untuk ruang kargo belakang.

Sistem kunci pintar bersama butang penghidup enjin juga diberikan untuk semua varian, tetapi model 2.0L tidak menerima fungsi penghidup enjin jarak jauh. Model paling asas itu juga tidak diberikan pengelap cermin hadapan automatik, serta tidak diberikan kemasan kayu pada papan pemuka.

Untuk keselamatan pula, semua varian CR-V hadir dengan enam-beg udara, pengingat pemakaian tali pinggang keledar untuk semua tempat duduk, cagak tempat duduk kanak-kanak Isofix, bantuan kestabilan kenderaan (VSA), bantuan ketangkasan pengendalian (AHA), brake hold automatik, bantuan mula mendaki, dan juga isyarat berhenti kecemasan (ESS).

Juga kesemua varian diberikan kamera titik buta Honda LaneWatch dan juga undur belakang pelbagai sudut bersama empat penderia parkir belakang, tetapi untuk model 2.0L tidak dilengkapkan dengan penderia parkir hadapan.

Khas untuk dua model 1.5 Turbo Premium tertinggi, ia dilengkapkan dengan sistem bantuan pemanduan Honda Sensing. Pakej tersebut menampilkan sistem seperti brek kecemasan automatik, cruise control adpatif dengan fungsi stop & go, bantuan kekal lorong, bantuan kekal tengah lorong, dan lampu tinggi automatik.

Untuk semua ini, Honda CR-V facelift 2020 varian tertinggi 1.5 TC-P 4WD dijual pada harga RM162,910.18 manakala varian 1.5L TC-P 2WD dijual pada harga RM157,615.91. Jika anda mahu memilih varian paling rendah 2.0L 2WD, ia dijual pada harga RM139,912.53. Harga-harga yang dinyatakan ini adalah harga atas jalan tanpa insuran lengkap dengan potongan cukai jualan 2020 untuk model CKD sebanyak 10%.

Selepas berakhirnya insentif potongan cukai PENJANA ini pada 31 Disember nanti, Honda CR-V facelift 2020 1.5L TC-P 4WD dijual pada harga RM169,900, 1.5L TC-P 2WD dijual pada harga RM164,300, dan model 2.0L 2WD dijual pada harga RM145,400. Setiap pembelian dilindungi waranti pengeluar selama lima-tahun dengan perbatuan tanpa had.

GALERI: Honda CR-V facelift 2020 1.5L TC-P 4WD

GALERI: Honda CR-V facelift 2020 1.5L TC-P 2WD

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required