Semalam ada kenyataan menyebut, selain memakai pelitup muka, adalah wajib untuk semua individu mendaftar (check-in) dengan aplikasi MySejahtera sebelum mengisi minyak kenderaan di semua stesen minyak. Jika gagal berbuat demikian, kompaun sebanyak RM1,000 boleh dikenakan oleh pihak berkuasa.

Kenyataan tersebut yang dikeluarkan oleh Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, DCP Datuk Mior Faridalathrash Wahid yang berkata, apabila tiba sahaja di stesen minyak, setiap individu perlulah mendaftar masuk menerusi aplikasi MySejahtera walau pun tidak memasuki kedai serbaneka di stesen berkenaan.

Walau bagaimana pun, selepas berita ini disiarkan, kami mendapati ada satu mesej yang tular di laman media sosial. Mesej tersebut dikatakan dari seorang individu yang pernah menghantar e-mel kepada Crisis Preparedness and Response Centre (CPRC), Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) pada pertengahan Oktober lalu, untuk pengesahan daftar masuk MySejahtera jika mahu mengisi minyak di stesen minyak. Menerusi mesej berkenaan, CPRC telah memberikan maklumbalas bahawa tiada keperluan untuk mendaftar masuk MySejahtera ketika membuat pembayaran atau mengisi minyak di stesen minyak.

Pagi ini, kami telah menghubungi CPRC sendiri untuk mendapatkan pengesahan. Menurut pegawai yang menjawab panggilan, adalah wajib untuk setiap individu yang memasuki mana-mana premis untuk mendaftar masuk MySejahtera atau pun menulis maklumat diri di dalam buku yang disediakan oleh pemilik premis. Selain wajib memakai pelitup muka. Ini adalah untuk pengesanan kontak sekiranya ada kes Covid-19 di premis berkenaan.

“Memang sudah ada dalam prosedur operasi standard (SOP) yang dikeluarkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) bahawa setiap individu yang memasuki mana-mana premis adalah wajib untuk memakai pelitup muka dan mendaftar masuk aplikasi MySejahtera, atau pun menulis butiran diri pada buku daftar yang disediakan oleh pemilik premis.

“Ini adalah untuk pengesanan kontak sekiranya terdapat kes penularan Covid-19 di premis berkenaan. Jadi memudahkan pihak berkuasa untuk mengesan pengunjung yang memasuk premis terbabit pada tarikh-tarikh yang tertentu itu,” ujar CPRC.

Perkembangan terkini jam 4.55 petang, 10/11/2020

Datuk Seri Ismail telah memberikan penjelasan mengenai urusan yang perlu dan tidak perlu yang melibatkan daftar masuk menerusi aplikasi MySejahtera atau secara manual. Katanya, daftar masuk menerusi aplikasi berkenaan atau secara manual tidak diperlukan sekiranya:

  • Melakukan transaksi pembayaran menggunakan kad kredit/debit atau aplikasi seperti Setel
  • Melakukan pembayaran di tetingkap (pigeon hole) tanpa melibatkan kontak rapat dengan pekerja atau individu lain
  • Mengepam tayar kenderaan
  • Mendapatkan perkhidmatan auto car wash dengan melakukan pembayaran menerusi mesin pembayaran yang disediakan

Walau bagaimana pun, setiap individu perlu untuk mendaftar masuk dengan mengimbas kod QR menerusi aplikasi MySejahtera atau menulis butiran diri secara manual sekiranya:

  • Memasuki premis untuk membuat pembayaran di kaunter pembayaran, menggunakan mesin ATM atau pun membeli barangan di kedai serbaneka
  • Menggunakan tandas dan/atau surau
  • Menghantar kereta untuk diservis di pusat servis yang berada di sebelah kedai serbenaka stesen minyak terbabit
  • Menggunakan perkhidmatan mencuci kereta secara manual

Walau bagaimana pun, pada pagi ini, terdapat beberapa laporan media yang menyebut, bukan satu keperluan untuk daftar masuk MySejahtera jika ingin mengisi minyak. Malah ada juga laporan yang agak keliru bila mana ada pegawai berasingan dari agensi berkaitan yang memberikan jawapan yang tidak senada; ada yang kata wajib, dan ada yang kata tidak. Pastinya perkara ini memang cukup mengelirukan kita semua.

Untuk mendapatkan kepastian yang lebih jelas, kami turut menghubungi Majlis Keselamatan Negara (MKN) yang mengesahkan perkara ini adalah wajib untuk dipatuhi oleh semua individu.

“Walau pun perkara ini tidak ditulis secara terperinci dalam SOP yang dikeluarkan oleh MKN, namun adalah wajib untuk semua individu check-in aplikasi MySejahtera bila memasuki mana-mana premis. Termasuk jika sekadar mengisi minyak di stesen minyak. Bayangkan jika tak check-in dan polis buat pemeriksaan mengejut serta mendapati anda tidak berbuat demikian (mendaftar masuk MySejahtera), anda boleh dikenakan kompaun sebanyak RM1,000,” jelas pegawai MKN yang menjawab panggilan kami.

Jadi, untuk mengelakkan kita didenda sebanyak RM1,000, lebih baik kita patuhi peraturan yang telah ditetapkan ini. Waima, masuk ke kawasan stesen minyak berkenaan untuk ke tandas, surau atau pun mengisi minyak. Mandatori!