Ini cara untuk kenali bateri Amaron dari saluran rasmi, dan bagaimana untuk daftarkan jaminan 36-bulannya

Ini cara untuk kenali bateri Amaron dari saluran rasmi, dan bagaimana untuk daftarkan jaminan 36-bulannya

Kepentingan bateri dalam kenderaan selalu disalah anggap. Ia juga paling kurang dihargai, dengan ramai pengguna lebih senang menggunakan pilihan yang lebih “mainstream”, yang selalu didakwa lebih murah dan tahan lama.

Bagi sesetengah orang baru menukar bateri kenderaannya dalam masa terdekat ini pasti pernah mendengar tentang bateri Amaron. Jenama ini mula masuk ke Malaysia sejak 2016, dan oleh kerana popularitinya semakin meningkat, ada pihak yang mengimport sendiri unitnya untuk dijual.

Pengarah Urusan Tecxus Marketing, Eric Chow menjelaskan walaupun bateri Amaron yang diimport sendiri itu produk yang sah, pelanggan yang membelinya tidak akan menikmati manfaat tempoh jaminan, seperti pelindungan jaminan 36-bulan/60,000 km (bagi model terpilih sahaja). Jadi, bagaimana anda boleh mengenal pasti bateri Amaron tulen yang dijual melalui saluran rasminya di Malaysia?


Caranya mudah. Setiap bateri Amaron datang dengan nombor siri khas. Anda hanya perlu imbas barcode yang dicetak pada pelekat putih (di bahagian atas bateri) menggunakan aplikasi khas Amaron 36, atau sebagai alternatif, masukkan angka kod berkenaan secara manual. Ambil maklum bahawa nombor siri itu sepatutnya sama dengan embossment yang ada pada penutup bateri.

Bateri yang dijual menerusi saluran rasmi akan diberi pengesahan melalui proses ini, sementara bateri yang diimport sendiri – walaupun bukan produk tiruan – tidak akan menerima nombor siri untuk pengesahan. Ketika memasukkan nombor siri berkenaan, jangan lupa untuk memuat naik salinan invois sebagai bukti pembelian ke aplikasi berkenaan, diikuti dengan gambar plat pendaftaran dan meter perbatuan kenderaan anda. Ini adalah penting sekiranya ada sebarang tuntutan jaminan di masa hadapan.

Berkaitan jaminan 36-bulan Amaron pula, ketika ini ia diterima pakai bagi siri model 38B20L, 46B24 dan bateri jenis DIN yang diedarkan oleh Tecxus Marketing. Ia untuk kenderaan dengan enjin petrol sahaja, dan had perbatuan terhad kepada 60,000 km (atau dalam tempoh 36 bulan, yang mana dahulu). Bagi kenderaan diesel, jaminan standard adalah sehingga tempoh sembilan bulan.

Ini cara untuk kenali bateri Amaron dari saluran rasmi, dan bagaimana untuk daftarkan jaminan 36-bulannya

Sekiranya bateri berkenaan rosak dalam tempoh 18 bulan tersebut, pelanggan akan mendapat ganti bateri baru secara percuma, tanpa banyak soal. Bagi bulan ke-19 dan seterusnya, pelanggan perlu membayar yuran dengan diskaun bagi bateri yang rosak, dengan tempoh jaminan 36-bulan itu turut diperbaharui secara automatik. Merujuk kepada carta di atas, jumlah diskaun bermula dari 47% dan semakin menurun sepanjang tempoh bulan-bulan mendatang selepas itu.

Semua bateri Amaron dikilangkan dan diimport dari India dan merupakan pengeluar bateri kenderaan aftermarket utama di sana dari aspek pegangan pasaran. Bateri ini turut direka untuk memenuhi spesifikasi tepat OEM, dengan melibatkan penggunaan aloi kalsium perak untuk konduktiviti yang lebih berkesan, serta ketahanan tinggi terhadap haba dan karat. Maklumat lanjut berkaitan bateri ini boleh dicapai di laman Facebook Amaron.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required