UMW Holdings — Toyota, Perodua dalam landasan betul capai sasaran 2020, 58% pegangan pasaran Okt

UMW Holdings — Toyota, Perodua dalam landasan betul capai sasaran 2020, 58% pegangan pasaran Okt

UMW Holdings telah umumkan bahawa sayap automotifnya sedang berada dalam landasan yang betul untuk mencapai sasaran jualan tahunan sebanyak 53,000 unit berikutan peningkatan jualan bagi UMW Toyota Motor da Perodua (di mana syarikat ini memiliki 38% kepentingan).

Dalam satu kenyataan media, perkongsian pasaran sayap automotif syarikat itu dianggaran berada pada 58% bagi Oktober, yang merupakan peningkatan besar daripada 51.4% yang dicapai pada 2019. Perincian lebih lanjut, UMW Toyota menjual sebanyak 6,468 kenderaan pada Oktober 2020, naik 15% daripada 5,605 unit bagi bulan sebelumnya. Model paling popular ialah Vios, Yaris dan Hilux.

Keseluruhannya, UMWT memaklumkan syarikat itu telah menjual sebanyak 43,807 unit dalam masa 10 bulan pertama 2020. Syarikat itu juga sedang dalam persiapan untuk memperkenalkan model Yaris facelift dalam masa terdekat. Yaris dilancarkan sebagai model CKD pada April 2019, dan sejak itu menjadi model hatchback bukan nasional paling laris.

UMW Holdings — Toyota, Perodua dalam landasan betul capai sasaran 2020, 58% pegangan pasaran Okt

Bagi Perodua, syarikat itu telah menjual 26,852 unit pada Oktober lalu (naik 7.3% berbanding 25,035 unit pada September), sekali gus mencatatkan jualan bulanan paling tinggi sepanjang 27 tahun penubuhannya. UMW Holdings menyifatkan pencapaian ini disumbang oleh pengecualuan cukai jualan yang sedang berlangsung.

Bagi tempoh 10 bulan pertama 2020, Perodua berjaya menjual sebanyak 171,864 unit kenderaan. Ini merupakan 81.8% daripada jumlah sasaran jualan tahunannya yang ditetapkan pada angka 210,000 unit. Syarikat itu juga menjelaskan bahawa kedua-dua kilang Perodua kini beroperasi pada kapasiti yang hampir maksimum sejak Ogos lalu untuk memenuhi permintaan yang meningkat.

Presiden dan CEO Kumpulan UMW Holdings Berhad, Dato’ Ahmad Fuaad Kenali berkata; “Kumupulan syarikat ini telah berjaya untuk menunjukkan recovery yang agak baik pada separuh kedua tahun ini, hasil daripada pengecualian cukai jualan oleh kerajaan. Kami yakin momentum permintaan dan jualan akan terus kekal sehingga hujung tahun, dan membolehkan kami untuk mencapai sasaran jualan bagi tahun ini.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required