Laluan ujian bagi kenderaan autonomous di Cyberjaya sudah ditentukan, libatkan jalan umum sebenar

Laluan ujian bagi kenderaan autonomous di Cyberjaya sudah ditentukan, libatkan jalan umum sebenar

Futurise, yang merupakan anak syarikat Cyberview, telah mengumumkan bahawa piha berkuasa telah memberi lampu hijau kepada jalan umum pertama negara ini yang akan dijadikan laluan ujian kenderaan autonomous bertempat di Cyberjaya. Papan tanda berkaitan hal ini juga sudah kelihatan dipasangkan.

Perkembangan ini akan membenarkan ujian terhadap kenderaan autonomous (AV) dijalankan secara rasmi di dalam situasi dunia sebenar. Turut dijangkakan adalah bukan hanya kereta penumpang autonomous yang akan diuji, sebaliknya turut akan melibatkan bas juga.

Laluan ujian Cyberjaya MyAV ini dibangunkan oleh Futurise, dengan kerja sama Kementerian Pengangkutan dan Majlis Perbandaran Sepang, di bawah usaha National Regulatory Sandbox yang diterajuinya. Sebahagian fokus itu melibatkan pengangkutan urban, termasuk aspek AV dan kenderaan udara tanpa pengendali (UAV).

Laluan ujian bagi kenderaan autonomous di Cyberjaya sudah ditentukan, libatkan jalan umum sebenar

Laluan ini merupakan perkembangan terbaru di dalam pelan pembangunan AV di negara ini. Pada 2019, Institut Robotik Automotif dan IoT Malaysia (MARii) mengumumkan ia dalam usaha untuk membangunkan persekitaran ujian bagi AV, yang akan digunakan untuk menguji pelbagai teknologi berkaitan segmen berkenaan untuk menilai keserasiannya dengan prasarana dan persekitaran di negara ini.

Awal tahun ini pula, pelan untuk mewujudkan pusar R&D bagi AV ini didedahkan bertampat di Cyberjaya. Matlamat kemudahan ini adalah untuk membenarkan semua perniagaan di dalam ekosistem pengangkutan – termasuk pemanduan autonomous dan teknologi sambungan mobiliti – untuk mereka dan mengesahkan produk secara kolektif di lokasi tunggal.

Pusat berkenaan akan mewujudkan Pusat Saling-Operasi EV, yang akan merangkumi pelbagai kemudahan yang diperlukan untuk menguji kenderaan generasi seterusnya (NxGV) seperti stesen pengecas, penyelesaian bersepadu grid pintar dan beberapa prasarana lain untuk membantu kajian dan pembangunan berkaitan di lapangan berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required