GWM Cannon 2021 diperkenalkan di Australia — spesifikasi lebih bagus dan harga yang lebih murah

GWM Cannon 2021 diperkenalkan di Australia — spesifikasi lebih bagus dan harga yang lebih murah

Great Wall Motors telah melancarkan model serba baru trak pikap Cannon (terjemahan longgar dari nama Cina Pao) untuk pasaran Australia. Untuk bersaing, trak ini menawarkan lebih banyak kelengkapan dan teknologi berbanding Toyota Hilux, Ford Ranger dan Isuzu D-Max, tetapi pada harga yang jauh lebih murah.

Terdapat tiga varian ditawarkan, bermula dengan yang paling asas pada harga AUD$33,990 (RM102k), diikuti oleh Cannon-L pada harga AUD$37,990 (RM114k) dan yang paling tinggi, Cannon-X (gambar) pada harga AUD$40,990 (RM123k). Jika dilihat pada harga sahaja, ia tidak jauh berbeza daripada pesaing-pesaing yang dinyatakan itu. Namun, sebaik sahaja melihat penawaran spesifikasi, lain ceritanya.

Dari sudut ukuran dimensi, GWM Cannon ini memiliki 5,410 mm panjang, 1,934 mm tinggi, 1,886 mm lebar serta jarak antara roda 3,230 mm. Jarak kelegaan tanah adalah 194 mm, dengan kedalaman meredah air 500 mm. Sudut kelegaan bahagian depan dan belakang masing-masing adalah 27-darjah dan 25-darjah. Suspensi depan pula dari jenis double wishbone, sementara di belakang dari jenis leaf spring.

GWM Cannon 2021 diperkenalkan di Australia — spesifikasi lebih bagus dan harga yang lebih murah

Di luar, Cannon dilengkapi lampu utama projektor LED dengan fungsi selekoh, DRL LED, lampu kabus halogen, pemijak sisi, cermin sisi larasan elektrik, bampar warna badan, antena “shark fin” dan rim 18-inci sebagai ciri standard.

Cannon-L spesifikasi pertengahan pula ditambah dengan sports bar, rim 18-inci dua-tona, pintu kargo dengan bantuan spring, tangga karga, kemasan luaran krom, landasan bumbung dan cermin sisi boleh lipat dengan kawalan elektrik. Semua ciri ini turut terdapat pada varian paling tinggi Cannon-X.

Ciri tanpa kunci dan butang Push Start adalah standard untuk semua varian, sama seperti skrin sentuh sembilan-inci untuk infotainmen dengan sokongan Apple CarPlay dan Android Auto serta tiga slot USB (dua di depan, satu di belakang.)

Varian paling mahal pula menerima kerusi balutan kulit, kamera keliling 360-darjah, kerusi larasan enam-hala, sensor parkir depan, cermin pandang belakang elektrokromik, stereng teleskopik dan tilt serta pengecas telefon tanpa wayar.

GWM Cannon 2021 diperkenalkan di Australia — spesifikasi lebih bagus dan harga yang lebih murah

Cannon-X menerima paparan multi-info tujuh-inci yang diapit oleh dua meter analog, sementara Cannon dan Cannon-L dipasangkan dengan paparan 3.5-inci yang lebih asas. Cannon-X turut menampilkan ciri pengesanan suara, kerusi penumpang depan larasan empat-hala dan mod stereng bantuan kuasa elektrik.

Untuk keselamatan, semua varian diberikan tujuh beg udara (termasuk satu di antara kerusi depan), amaran perlanggaran depan, brek kecemasan autonomous dengan pengesanan pejalan kaki dan pengayuh, amaran penukaran lorong, bantuan pengekalan lorong, amaran lintasan trafik di belakang, kawalan melayar adaptif, pengesanan papan tanda trafik dan amaran had laju, buka kunci automatik dan memutuskan bahan api ketika pelanggaran, bantuan mula mendaki dan kawalan menuruni curam.

Pada model pesaing, semua ciri ini hanya boleh didapati pada harga di atas AUD$60,000 price point (RM180k); GWM Cannon ini memberikan lebih nilai dari sudut berkenaan. Semua varian juga menggunakan brek cakera penuh dan brek parkir elektrik sebagai ciri standard.

GWM Cannon 2021 diperkenalkan di Australia — spesifikasi lebih bagus dan harga yang lebih murah

Jika ada sedikit kekurangan trak pikap ini, itu mungkin tentang sistem janaan kuasanya. Ia menggunakan enjin 2.0 liter empat-silinder turbodiesel, menghasilkan sebanyak 163 PS dan 400 Nm tork. Enjin ini menampilkan ciri pengecas turbo geometri boleh ubah, naik taraf bagi masukan udara pendikit dan camshaft. Kapasiti menunda trak ini ialah 3,000 kg, tetapi dokumen rasmi menunjukkan had 2,250 kg. Purata penggunaan minyak didakwa pada 9.4 liter per 100 km.

Bagi transmisi, unit automatik tujuh-kelajuan dari ZF adalah standard. Bukan itu sahaja, ia datang dengan paddle shifter serta suis pemilih untuk sistem pacuan, serta differential lock di belakang. GWM Cannon datang dengan jaminan tujuh-tahun dengan bantuan tepi jalan selama lima tahun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required