Geely Preface menangi Kereta Tahunan China 2021

Geely Preface menangi Kereta Tahunan China 2021

Geely Preface telah dinobatkan sebagai pemenang anugerah Kereta Tahunan China 2021 yang diumumkan dalam acara pembukaan Guangzhou Auto Show pada minggu lalu. Dikenali sebagai Xing Rui dalam pasaran domestik, sedan yang diasas berdasarkan Compact Modular Architecture (CMA) telah didedahkan pada September lalu di Beijing Auto Show.

Anugerah tahunan yang disifatkan sebagai “anugerah kereta tahunan yang paling adil dan berwibawa” ini diadili oleh panel persendirian yang terdiri daripada 41 orang wartawan dan pakar permotoran. Selain anugerah utama tersebut, ahli panel turut mengundi enam lagi anugerah dalam kategori lain termasuklah SUV Tahunan, Kereta Hijau Tahunan, Kereta Prestasi Tahunan, Rekaan Tahunan dan Corporate CSR.

Preface Concept dipertontonkan di Shanghai Auto Show 2019 dan sedan versi produksi memang tidak jauh berbeza daripada rekaan model konsepnya. Xing Rui merupakan model berasaskan CMA yang kedua dalam famili Geely selepas SUV coupe Xing Yue, dan ia bakal diproduksi di CMA Super Factory di Luqiao yang turut memasang Lynk & Co 01, Polestar 2 dan Volvo XC40 untuk pasaran China.

Geely Preface menangi Kereta Tahunan China 2021

Ia berukuran 4,785 mm panjang dan 1,869 mm lebar, serta jarak rodanya 2,800 mm. Dari sudut perspektif, ia 100 mm lebih pendek berbanding model semasa Toyota Camry, tetapi 29 mm lebih lebar. Manakala jarak roda Camry pula 25 mm lebih panjang. Geely berkata sedan baharu ini merupakan antara yang terbesar, dengan ruang yang lebih luas di dalam segmennya, dengan penekanan terhadap ruang kaki dan keselesaan penumpang belakang.

Di bawah hudnya terdapat enjin 2.0 liter pengecas turbo yang dipadankan dengan kotak gear automatik dwi-klac tujuh-kelajuan yang juga digunakan oleh barisan model Geely yang lain.

Dalam acara Guangzhau Autoshow juga, pengemaskinian Firmware Over The Air (FOTA) pertama bagi Xing Rui telah dipertontonkan pada umum. Ia didakwa sebagai yang pertama dalam industri untuk kenderaan janaan-ICE, di mana FOTA membolehkan kenderaan itu dikawal dari jarak jauh dengan peningkatan tambahan pada perisian dalam kereta, kuasa kereta, pemanduan dinamik, ciri bantuan pemanduan dan juga sistem bersepadu yang lain.

Geely berkata menerusi FOTA yang dikemaskini, pelanggan dapat menikmati manfaat “memiliki pengalaman baharu setiap kali memasuki kenderaan tersebut.” Jualan Xing Rui di China bermula Oktober lalu, dan kini dalam perancangan untuk memasarkan sedan ini di peringkat global. Adakah anda mahu melihat Preface dipasarkan di Malaysia sebagai model perdana Proton?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required