MAM bakal anjur kursus kemahiran pemanduan defensif, dikendalikan oleh MSF; bermula Disember ini

MAM bakal anjur kursus kemahiran pemanduan defensif, dikendalikan oleh  MSF; bermula Disember ini

Persatuan Sukan Permotoran Malaysia (MAM) telah mengumumkan penganjuran siri latihan dan program pembangunan kemahiran pemandu yang dijayakan dengan sokongan Kementerian Belia dan Sukan (KBS) dan Litar Antarabangsa Sepang (SIC) dan dikendalikan oleh Malaysia Speed Festival (MSF).

Program Pembangunan Kemahiran Pemandu ini memfokuskan untuk melahirkan pemandu berkemahiran, bertujuan secara tidak langsung untuk meningkatkan kualiti keselamatan di jalan raya secara umumnya. Tiga siri bagi program ini mengenakan harga pengenalan RM180.00 (harga asal RM250) bagi bagi kursus pemanduan defensif.

Sementara itu, RM350 dikenakan (asalnya RM450) bagi kursus pemanduan peringkat lanjutan dan hanya RM500 bagi program pemanduan litar perlumbaan sekiranya anda pemilik Lesen Pertandingan MAM atau RM600 sekiranya bukan (asalnya RM900). Kursus ini dibenarkan untuk berlangsung ketika tempoh PKPB, dengan syarat tidak melibatkan lebih daripada 10 orang peserta. SOP ketat akan dikenakan dan semua peserta perlu mematuhinya.

Kursus pemanduan defensif ini mampu membantu pemandu untuk menjadi lebih peka terhadap bagaimana untuk mengurangkan risiko ketika memandu dan menyumbang kepada keselamatan keseluruhan ketika berada di jalan raya – untuk mengurangkan kemalangan dan kecederaan.

Ketika kursus setengah hari berkenaan, pemandu akan mempelajari cara untuk kekal memberi tumpuan, mengelak hadangan, mengesan situasi bahaya dan memandu dengan cara berhemah dan jimat. Aktiviti antaranya melibatkan membrek kecemasan, menghindari halangan dan slalom.

Kursus pertama bakal berlangsung pada hujung minggu 12-13 Disember 2020, dengan dua lagi tarikh yang diumumkan adalah pada 16-17 Januari 2021 dan 13-14 Mac 2021. Pendaftaran dan bayaran mula dibuka kini. Untuk maklumat lanjut, emel ke [email protected].

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required