VW tutup sepenuhnya operasi Volkswagen Motorsport

VW tutup sepenuhnya operasi Volkswagen Motorsport

Tahun lalu Volkswagen mengumumkan bahawa semua program perlumbaannya dengan enjin pembakaran dalaman dihentikan bagi menumpukan kepada pembangunan perlumbaan elektrik. Namun ia tidak bertahan lama – jenama dari Jerman berkenaan telah mengesahkan bahawa semua aktiviti sukan permotoran mereka akan dihentikan serta merta.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan, keputusan untuk menutup Volkswagen Motorsport ini adalah sebahagian dari langkah penstrukturan semula syarikat. Kesemua 169 kakitangan VW Motorsport GmbH akan dipindahkan ke jabatan-jabatan lain dalam jaringan Volkswagen AG.

“Jenama Volkswagen kini dalam perjalanan untuk menjadi pembekal utama dalam mobiliti elektrik lestari. Sehingga ke tahap terakhir ini, kami berpadu tenaga dan mengambil keputusan untuk tidak meneruskan aktiviti sukan permotoran untuk jenama Volkswagen. Tenaga kerja sukan permotoran akan terus diserap ke dalam Volkswagen AG,” kata ketua pegawai pembangunan VW, Frank Welsch.

“Kepakaran teknikal yang mendalam staf-staf ini dan juga pengetahuan yang ditimba dari projek [prototaip elektrik sepenuhnya] ID.R akan kekal dalam syarikat dan akan membantu kami bagi menghasilkan model-model efisien keluarga ID untuk jalan raya,” tambah Welsch lagi.

VW tutup sepenuhnya operasi Volkswagen Motorsport

Walaupun Volkswagen tidak lagi menghasilkan jentera-jentera baharu untuk program perlumbaan pelanggan, komponen-komponen alat ganti untuk jentera rali Polo GTI R5 dan juga kereta lumba touring Golf GTI TCR akan terus dibekalkan kepada pasukan yang masih menggunakannya dalam jangka masa panjang. Produksi Polo R5 juga akan dihentikan sepenuhnya tahun ini.

“Pasukan Volkswagen Motorsport GmbH telah mencapai kejayaan yang signifikant untuk jenama ini untuk tempoh masa lebih sedekad. Untuk semua kejayaan, gelaran dan rekod di seluruh dunia dan komitmen masing-masing, saya dengan ikhlas mengucapkan terima kasih untuk semua kakitangan. Kami gembira kami akan menerima semua staf pada masa yang mencabar ini dan akan mengambil semua tawaran untuk semua pekerja,” kata ketua pegawai sumber manusia VW, Wilfried von Rath.

Walaupun membuat penampilan dalam tempoh yang singkat, VW Motorsport telahpun menempa pelbagai kejayaan besar. Antaranya pasukan rali dunia Volkswagen yang berjaya bergelar juara dunia untuk kategori pengeluar dan pemandu dengan Sebastien Ogier empat tahun berturut-turut (2013-2016) dan juga tiga kemenangan di Rali Dakar dengan Toureg.

Kereta lumba elektrik ID.R juga telah mencatatkan pelbagai rekod penting iaitu dengan menjadi kereta elektrik terpantas untuk tiga laluan ikonik iaitu Hill Climb di Goodwood dan Pikes Peak, dan juga lap terpantas di litar Nurburgring Nordschleife.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required