Volkswagen Golf GTI TCR didedah – 330 hp, 410 Nm

Autodesk VRED Professional 2014 SR1-SP7

Sebagai salah satu cara meraikan ulang tahun ke-40 Golf GTI, Volkswagen telah mendedahkan model baharu Gold GTI TCR, versi kustom bagi Golf GTI Mk7, yang pernah bersaing dalam TCR International Series.

Dibangunkan dengan divisi permotoran Seat, hanya 20 model untuk Golf GTI TCR yang akan diproduksi pada tahun ini, dan difahamkan semuanya telah habis dijual.

Jentera hatchback ini juga dibina mengikut peraturan FIA untuk perlumbaan TCR, di mana Golf ini menampilkan enjin 2.0 liter pengecas turbo dari Golf R yang mampu memberikan kuasa sehingga 330 hp pada 6,200 rpm dan tork puncak 410 Nm dari 2,500 rpm. Ia turut membolehkan hatchback ini dipacu dari 0-100 km/j dalam hanya 5.2 saat, dan mampu mencapai kelajuan maksimum sehingga 230 km/j.

Golf GTI TCR ini juga dipadankan dengan gear penjujukan enam-kelajuan yang menghantar kuasanya ke roda hadapan. Jika dilihat dari foto ilustrasi ini, hatchback ini juga didatangkan dengan kit badan yang lebar, pemisah hadapan dan wing belakang yang besar.

Autodesk VRED Professional 2014 SR1-SP7

Volkswagen juga menambahkan elemen menarik termasuk roda racing 18-inci, casis yang dimodifikasi yang 40 sm lebih lebar dari platform biasa Golf dan beberapa elemen perlumbaan yang diiktiraf FIA termasuk tangki bahan api, roll cage, tempat duduk khas dan sebagainya.

“Golf GTI TCR mengalu-alukan pelanggan untuk merasai sendiri kehebatan nilai sukan permotoran bersama Volkswagen. Selain itu, pasukan lumba GTI TCR ini mampu mengembangkan lagi komitmen permotoran, di peringkat nasional dan antarabangsa,” ujar Pengarah Permotoran Volkswagen, Jost Capito.

“Kami memberikan mereka jentera ini yang sesuai dengan kegunaan, Golf bukan setakat dihasilkan untuk tampil menonjol, bahkan ia juga mempunyai potensi hebat dalam perlumbaan,” sambungnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required