Kadar parkir di stesen kereta api berpatutan dan tidak membebankan rakyat – Kementerian Pengangkutan

Kadar parkir di stesen kereta api berpatutan dan tidak membebankan rakyat – Kementerian Pengangkutan

Timbalan Menteri Pengangkutan, Hasbi Habibollah memaklumkan kadar yang ditetapkan oleh setiap pengurusan kemudahan parkir di stesen kereta api adalah berpatutan berbanding kawasan parkir komersial yang mencecah hingga dua digit sehari.

Tambahnya, kadar bayaran parkir di stesen kereta api adalah tidak membebankan rakyat. Malah kutipan parkir itu akan digunakan pihak pengurusan parkir untuk menampung kos operasi dan penyelenggaraan tapak, bangunan, atau kemudahan parkir berkenaan, laporan Berita Harian.

“Ketika ini terdapat tiga pengendali perkhidmatan kereta api di Semenanjung iaitu Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB), Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) dan Express Rail Link Sdn Bhd (ERLSB).

“Berdasarkan Akta Keretapi 1991, stesen termasuk kemudahan parkir di jajaran KTMB diletak hak kepada Perbadanan Aset Keretapi (RAC) yang bertanggungjawab untuk mentadbir dan mengurus termasuk menetapkan kadar parkir di stesen berkenaan. Kadar caj maksimum ditetapkan RAC adalah RM5 sekali masuk sehari bagi parkir bertingkat dan RM4 sekali masuk sehari bagi parkir terbuka,” katanya di Dewan Rakyat semalam.

Kadar parkir di stesen kereta api berpatutan dan tidak membebankan rakyat – Kementerian Pengangkutan

Beliau menjawab soalan Sabri Azit (PAS-Jerai) mengenai kesediaan kementerian menilai semula pelaksanaan kutipan bayaran meletak kereta di stesen kereta api.

Hasbi berkata, Prasarana bertanggungjawab mengurus dan menyelia stesen termasuk kemudahan parkir bagi perkhidmatan Transit Aliran Ringan (LRT) dengan kadar maksimum ditetapkan adalah RM4 sekali masuk bagi sehari. Manakala bagi perkhidmatan MRT pula, MRT Corp selaku pemilik infrastruktur termasuk stesen dan kemudahan parkir menetapkan kadar maksimum sebanyak RM4.30 sekali masuk bagi sehari.

“Bagi jajaran ERL pula, hanya terdapat enam stesen sahaja. Daripada jumlah ini, ERLSB hanya bertanggungjawab mengurus dan menyelia kemudahan parkir di Stesen Salak Tinggi sahaja. Kemudahan parkir di stesen lain seperti Stesen Sentral Kuala Lumpur, Bandar Tasik Selatan, Putrajaya Sentral dan KLIA/KLIA2 diselia pengendali terminal atau lapangan terbang masing-masing.

“Kadar parkir ditetapkan ERLSB adalah RM3 sehari manakala pemegang kad bulanan, kadar dikenakan adalah RM50 sebulan. Ini bermakna, mereka yang bekerja selama 20 hari sebulan, purata bayaran sehari hanyalah RM2.50 sahaja,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required