Khairul Idham Pawi umum bersara dari perlumbaan

Khairul Idham Pawi umum bersara dari perlumbaan

Pelumba negara, yang dulunya pada tahun 2016 pernah mengejutkan negara dengan mendapat tempat pertama sebanyak dua kali dalam perlumbaan Moto 3, iaitu Khairul Idham Pawi mengumumkan persaraan selepas bergelut dengan pelbagai kesukaran pada musim 2020.

Beliau bukan sahaja gagal memungut sebarang mata sepanjang musim 2020 ini, malah kecedaraan lama beliau di bahagian tangan kembali memberi kesan sehingga satu jari terpaksa dipotong. Dengan keadaan sebegitu, ia akhirnya menyebabkan beliau hilang tempat sebagai pelumba pasukan Petronas Sprinta Racing dan diganti oleh Darryn Binder bermula tahun hadapan.

Dengan tiada sebarang kontrak buat masa sekarang, ramai yang tertanya bagaimana nasib pelumba yang juga dikenali sebagai SuperKIP ini. Jawapannya ada dalam satu video temu bual eksklusif antara Khairul dengan Astro Arena. Antara isi pentingnya adalah Khairul “berfikir untuk bersara” walaupun umur beliau masih di awal 20-an.

“Saya nak lupakan tentang berlumba buat masa sekarang. Saya cuba buat apa yang boleh berikan kegembiraan kepada saya. Saya akan cuba bantu saya punya keluarga. Itu yang saya fikir sebab tahun depan saya nak berehat dan tidak stress. Bagi saya, situasi saya sekarang ini sangat susah, tapi saya masih OK,”kata Khairul.

“Apa pun yang saya buat esok, saya potong rumput ke, saya tetap akan gembira sebab saya pernah menjadi orang Malaysia pertama yang menjadi juara perlumbaan dalam siri Grand Prix (Moto 3 di Argentina dan Jerman). Lepas ni saya akan fikir apa yang terbaik untuk saya dan orang sekeliling saya,”sambung Khairul.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required