Great Wall tunjuk sokongan ke atas usaha EV Thailand

Great Wall tunjuk sokongan ke atas usaha EV Thailand

Great Wall Motors (GWM) telah meluahkan hasrat syarikat itu untuk menjadikan Thailand sebagai hab bagi kenderaan elektrik di rantau ASEAN, berikutan perbincangan yang berlangsung antara pengeluar itu dengan kementerian tenaga Thailand serta Lembanga Pelaburan (BoI).

Menurut syarikat itu, perbincangan berkenaan memberi tumpuan kepada strategi dan kemungkinan kerjasama untuk memacu Thailand sebagai pusat pembangunan EV serta menyokong pertumbuhan industri di masa hadapan.

“Great Wall Motor mempunyai keyakinan terhadap Thailand. Negara ini ada potensi besar termasuk lokasi yang strategik di ASEAN, ketersediaan tenaga kerja dan pembekal untuk memenuhi keperluan industri automatif masa depan. Ini lebih mudah dengan sokongan daripada kerajaan dan BoI untuk industri bergerak ke hadapan,” jelas Presiden GWM ASEAN dan Thailand, Elliot Zhang.

Dalam tempoh enam bulan lalu, GWM telah melabur besar di Thailand sebagai sebahagian daripada strategi globalisasinya, yang akan menyaksikan kenderaan pemanduan sebelah kanan dikeluarkan di negara itu untuk dieksport ke rantau ASEAN yang lain, terutama bagi kenderaan tenaga baru dan EV. Turut berada dalam perancangannya ialah pembukaan pusat R&D di sana, yang akan menjalankan kajian mendalam serta menyediakan latihan kemahiran dan peluang pekerjaan.

Great Wall tunjuk sokongan ke atas usaha EV Thailand

“Kerajaan juga sangat berterima kasih kepada pengurusan tertinggi GWM yang telah menunjukkan keyakinan tinggi terhadap Thailand,” ujar Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Tenaga Thailand, Supattanapong Punmeechaow

“Pelaburan GWM akan membantu mengukuhkan lagi usaha pembangunan EV dalam maksud memperluas visi dan pengetahuan terhadap kajian EV, dan peluang untuk mempercepat pengeluaran EV dengan kepakaran GWM. Pelaburan dan sokongan daripada GWM akan mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan untuk memenuhi keperluan industri EV yang semakin berkembang. Ini akan memberi kesan langsung terhadap ekonomi keseluruhan Thailand dan kualiti hidup warga Thailand,” tambah beliau.

Ketika ini, GWM memperluaskan pengilangan automotif dan perniagaan pengedarannya ke lebih daripada 60 negara, dan dalam tempoh dua tahun lalu, syarikat itu telah menjual lebih daripada sejuta kenderaan setiap tahun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required