Perkhidmatan feri di Penang tamat 31 Dis; semua kereta perlu guna jambatan Penang ke/dari pulau

Perkhidmatan feri di Penang tamat 31 Dis; semua kereta perlu guna jambatan Penang ke/dari pulau

Mulai 1 Januari 2021, semua kereta yang mahu masuk dan keluar ke/dari pulau ke/dari tanah besar tidak lagi boleh menjadikan feri sebagai pengangkutan untuk menyeberang. Ini kerana perkhidmatan feri akan berakhir pada 31 Disember ini dan digantikan dengan bot penumpang laju yang hanya membawa pejalan kaki, basikal serta motosikal sahaja.

Malahan susulan penamatan perkhidmatan feri tersebut, Penang Port Sdn Bhd (PPSB) akan mengambil alih operasi bagi perkhidmatan pengangkutan perkhidmatan feri Pulau Pinang yang sudah digunakan sejak 126 tahun itu. Sebelum ini, operasi tersebut memang pernah dikendalikan oleh PPSB sebelum ia diserahkan kepada Prasarana pada tahun 2017.

Perkhidmatan feri di Penang tamat 31 Dis; semua kereta perlu guna jambatan Penang ke/dari pulau

“PPSB juga akan menjalankan penambahbaikan secara interim bermula 1 Jan tahun depan hingga 30 Jun 2022 dan sepanjang tempoh tersebut dua bot penumpang laju yang mampu membawa 200 penumpang dengan kepantasan perjalanan antara 10 hingga 15 minit serta kekerapan 40 kali sehari, digunakan,” kata Pengerusi Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang (SPPP), Datuk Tan Teik Cheng, seperti mana yang dipetik menerusi Bernama.

Beliau turut berkata, pengangkut kenderaan yang akan diperkenalkan pula hanya boleh digunakan oleh pengguna basikal dan pembonceng motosikal dengan pengecualian kepada kenderaan empat roda bagi situasi kecemasan sahaja.

Berkenaan kemungkinan berlaku kesesakan jalan raya disebabkan kenderaan empat roda tidak lagi boleh menggunakan feri, katanya perkara tersebut juga tidak akan menjadi masalah kerana negeri ini mempunyai dua jambatan yang boleh digunakan orang ramai untuk menyeberangi antara pulau dan Perai.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required