Laluan Pengujian Kenderaan Berautonomi pertama M’sia di Cyberjaya diluluskan – ujian eMoovit bermula

Laluan Pengujian Kenderaan Berautonomi pertama M’sia di Cyberjaya diluluskan – ujian eMoovit bermula

Malaysia telah pun mempunyai Laluan Pengujian Kenderaan Berautonomi (MyAV) pertama yang diluluskan baru-baru ini, dibangunkan oleh Futurise dengan kerjasama Kementerian Pengangkutan (MOT) di bawah inisiatif Sandbox Pengawalseliaan Nasional (NRS) untuk pembangunan projek kenderaan berautonomi atau kenderaan pandu sendiri.

Futurise adalah anak syarikat milik penuh Cyberview Sdn Bhd di bawah Kementerian Kewangan, yang berperanan sebagai penasihat dasar awam kementerian dan industri dalam membentuk Malaysia ke arah ekonomi masa hadapan. Manakala eMoovit Technology Sdn Bhd menjadi syarikat pertama diberi kelulusan menggunakan laluan ujian berkenaan yang terletak di Cyberjaya, laporan The Star.

CEO Futurise Mahadzir Aziz berkata, permohonan untuk menggunakan laluan pengujian kenderaan pemanduan sendiri di Cyberjaya itu mesti ditujukan kepada Futurise sebagai sekretariat yang mengesahkan aplikasi berkenaan bersama dengan Jawatankuasa Penilaian Pengujian Kenderaan Berautonomi yang dipengerusikan oleh MOT.

Tambahnya, permohonan untuk menggunakan laluan pengujian kenderaan pemanduan sendiri di Cyberjaya itu mesti ditujukan kepada Futurise sebagai sekretariat yang mengesahkan aplikasi berkenaan bersama dengan Jawatankuasa Penilaian Pengujian Kenderaan Berautonomi yang dipengerusikan oleh MOT.

Laluan Pengujian Kenderaan Berautonomi pertama M’sia di Cyberjaya diluluskan – ujian eMoovit bermula

Selain itu, Garis Panduan Percubaan Kenderaan Berautonomi di jalan awam di Cyberjaya sudah dibangunkan penghujung tahun lalu serta menerima pengesahan daripada MOT dan Majlis Perbandaran Sepang sebelum sebarang kerja dimulakan ke atas laluan-laluan yang akan diuji.

“Ia antara lainnya menggariskan Pelan Pengurusan Keselamatan yang merangkumi prosedur-prosedur mitigasi risiko serta langkah-langkah keselamatan yang perlu diamalkan,” katanya.

Futurise berkata, segala infrastruktur yang diperlukan untuk laluan pengujian sepanjang tujuh kilometer ini telah dipertimbangkan dan diperlengkapkan merangkumi papan tanda jalan yang jelas menunjukkan zon pengujian kenderaan berautonomi yang ditempatkan di setiap jalan masuk ke kawasan pengujian.

“Mengambil kira aspek keselamatan pengguna jalan raya yang lain, seorang pegawai keselamatan terlatih diwajibkan berada di dalam kenderaan lengkap dengan pengecam visual sepanjang masa pengujian berjalan,” jelasnya lagi.

MyAV ini melibatkan dua laluan yang secara keseluruhannya sepanjang tujuh kilometer. Laluan pertama melibatkan jarak yang pendek, iaitu mengeliling bangunan Futurise dan Malaysian Global Innovation & Creativity Centre (MaGIC). Sementara laluan kedua pula dengan jarak yang lebih panjang merentasi Persiaran Apec, Persiaran Cyberpoint dan Persiaran Rimba.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required