Proton Iriz, Persona 2021 dapat Asean NCAP 5-bintang

Proton Iriz, Persona 2021 dapat Asean NCAP 5-bintang

Lagi berita penting buat Proton sebelum tirai tahun 2020 dilabuhkan. Dua model facelift akan datang jenama itu, Proton Iriz dan Persona 2021 telah disahkan menerima penarafan lima-bintang bagi protokol ASEAN NCAP. Perkara ini diumumkan dalam atu kenyataan rasmi ringkas yang dikeluarkan hari ini melalui laman web ASEAN NCAP sendiri.

Tiga kategori yang dinilai untuk protokol ini termasuk Adult Occupant Protection (AOP), Child Occupant Protection (COP) dan Safety Assist Technologies (SAT). Berdasarkan ujian model terakhir kenderaan Proton untuk ujian ini, iaitu SUV Proton X70 dan X50, yang telah juga menerima penarafan 5-bintang setiap satunya, keputusan sama bagi Persona dan Iriz 2021 terbaru sudah dijangka.

Dengan perincian keputusan lengkap yang akan diumumkan nanti, ini sedikit sebanyak memberi petunjuk bahawa dua model facelift ini nanti akan menampilkan perubahan yang agak ketara, memandangkan kedua-duanya dihantar sekali lagi untuk ujian semula versi terbaru berkenaan. Kebanyakan pengeluar biasanya akan menggunakan saja keputusan ujian sebelumnya untuk mana-mana model facelift yang sama.

Proton Iriz, Persona 2021 dapat Asean NCAP 5-bintang

Difahamkan, dua model bari ini akan menggunakan transmisi baru untuk menggantikan CVT dari Punch yang digunakan sebelum ini. Andaiannya adalah, sama seperti Saga yang kini menggunakan kotak gear 4AT Hyundai, Persona dan Iriz 2021 juga akan mengikut jejak yang sama. Atau, mungkin juga akan ada kejutan lain – model kereta kompak di China menggunakan transmisi CVT, mungkin ini juga ada kebarangkaliannya.

Proton menghantar kedua-dua model terbaru ini untuk ujian semula, dengan protokol yang sama seperti dilakukan terhadap X70 dan X50 sebelum ini. Ada kemungkinan lain tentang langkah ini; Persona dan Iriz mungkin telah dilengkapi dengan ciri-ciri keselamatan aktif terbaru. Ini juga bukanlah satu hal yang aneh, misalnya untuk Proton memperkenalkan ciri seperti AEB bagi kedua-dua model itu, memandangkan pesaing seperti Myvi memang sudah menyediakannya.

Walaupun, sebenarnya, kehadiran sistem seperti AEB bukanlah penentu sama ada sesebuah kenderaan itu akan diberikan penarafan keseluruhan 5-bintang. Namun, perlu diambil maklum, ketika ini masih belum ada pengesahan lanjut secara rasmi daripada Proton. Cuma, perkembangan ini menguatkan lagi khabar angin yang bertiup, yang mencadangkan bahawa Proton akan mengemaskini sistek keselamatan terhadap dua model tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

 

Add a comment

required

required