Volvo Cars Malaysia jual 1,950 unit kereta sepanjang 2020, 3.6% lebih tinggi dari rekod jualan tahun 2019

Volvo Cars Malaysia jual 1,950 unit kereta sepanjang 2020, 3.6% lebih tinggi dari rekod jualan tahun 2019

Volvo Cars Malaysia (VCM) telah mengumumkan bahawa mereka telah menjual sebanyak 1,950 unit kereta sepanjang 2020, yang bukan sahaja dilihat 3.6% lebih tinggi dari angka 1,883 yang dicatatkan pada 2019, malah ia adalah rekod tertinggi yang pernah dicatatkan oleh VCM sejak ditubuhkan walaupun pandemik Covid-19 menjejaskan industri automotif tempatan secara keseluruhan.

Dengan berlangsungnya Perintah Pergerakan Kawalan (PKP), Volvo mencatatkan kemerosotan jualan sehingga 56.1% pada separa pertama tahun lalu. Namun jualan dilihat melonjak pada separa kedua 2020 dengan Julai menjadi bulan yang merekodkan jualan terbanyak untuk VCM.

“Kami sangat bangga apa yang telah VCM capai walaupun perlu mengharungi masa sukar dan cabaran yang kami hadapi. Menerusi pelbagai usaha dari pengedar dan staf kami, serta kesempatan dari cuti cukai dari kerajaan, kami mampu untuk menghabiskan tahun yang mencabar ini dengan teguh. Bagi kami, melihat hasil dari usaha kami ini telah lebih merangsang halatuju kami bagi membawakan kereta yang lebih premium, selamat dan mampan untuk rakyat Malaysia,” kata Pengarah Urusan VCM, Nalin Jain.

Tahun lalu, Volvo telah melancarkan model S60 T8 R-Design dalam versi pemasangan tempatan, dan juga pengenalan Volvo Selekt iaitu program kereta terpakai rasmi yang diiktiraf. VCM turut meluaskan jaringan pengedarnya pembukaan rasmi pusat 3S Sebangga Mitsinbo di Kota Kinabalu, Sabah.

Volvo Cars Malaysia jual 1,950 unit kereta sepanjang 2020, 3.6% lebih tinggi dari rekod jualan tahun 2019

Dalam satu majlis dalam talian yang diadakan sebentar tadi, Jain berkata bahawa pandemik yang melanda telah mempercepatkan usaha digitalisasi Volvo, seperti Sistem Tempahan Atas Talian dan Digital Silent Salesman (DSS) 2.0 iaitu platform digital yang menayangkan semua perincian berkenaan semua kereta di semua bilik pameran Volvo VCM.

Usaha ini juga telah menyisihkan penggunaan brosur yang lazimnya dicetak di atas kertas, dan ia secara tidak langsung turut menyokong usaha Volvo dalam mencapai sasaran kemampanannya. Malaysia merupakan pasaran pertama di dunia yang melancarkan dan mempertingkatkan sistem DSS 2.0 berkenaan.

Pada suku ketiga 2020, VCM juga telah memulakan kempen Volvo Green Planet, yang mensasarkan untuk memberikan kesedaran berkenaan impak dari jejak karbon yang tinggi. Antara langkah yang diambil termasuk Greenterest Calculator (yang membolehkan anda mengira jejak karbon sendiri), Green Drive (pandu uji kereta elektrik sepenuhnya) dan juga Green Seeds di mana Volvo memberikan anda anak benih pokok untuk ditanam.

Tahun lalu juga Volvo telah memulakan kempen kesedaran mengapa mereka mula mengehadkan kelajuan maksima kereta-kereta mereka sehingga hanya 180 km/j dengan kempen yang digelar “perbualan yang sangat diperlukan dan kontroversi“. Menurut Jain, walaupun kempen tersebut tidak disukai oleh peminat kereta yang hardcore, ia telah menerima respon positif dari pelanggannya.

Volvo Cars Malaysia jual 1,950 unit kereta sepanjang 2020, 3.6% lebih tinggi dari rekod jualan tahun 2019

Jain turut mengingatkan bagaimana inovasi Volvo terhadap tali pinggang keledar tiga-poin yang dihasilkan pada 1959 dan kemudian menerima pelbagai kritikan selepas itu, namun menurut Volvo ia terbukti telah menyelamatkan lebih dari satu juta nyawa.

Bos besar VCM itu turut menyatakan bahawa tahun 2021 akan menjadi tahun yang sangat sibuk untuk syarikatnya dan yakin bahawa satu lagi rekod akan dicatatkan.

“2021 akan menjadi tahun yang besar buat VCM kerana kami merancang untuk merombak semua aspek perniagaan kami bagi menggabungkan lebih solusi yang lestari dan juga membawa lebih banyak penawaran produk bagi memenuhi kehendak rakyat Malaysia yang berbeza dalam masa yang sama membantu mereka membuat pilihan yang lebih mampan.

“Kami akan meneruskan transformasi digital bagi membina sistem digital yang kuat bagi menyokong perjalanan pelanggan agar terus lancar – bermula dari proses pembelian hingga memiliki Volvo dan penjagaan selepas jualan yang mereka perlukan, sementara meneruskan janji kami terhadap servis profesional, menerajui teknologi keselamatan, dan pemikiran prihatin dalam apa jua yang kami buat,” tambahnya.

Namun Jain masih lagi berahsia apa model baharu Volvo yang akan dilancarkan Malaysia sepanjang tahun 2021 ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required