Volvo catat rekod jualan 1,883 unit di M’sia pada 2019; naik 36.1%, eksport ke ASEAN & Taiwan cecah 3k unit

Volvo catat rekod jualan 1,883 unit di M’sia pada 2019; naik 36.1%, eksport ke ASEAN & Taiwan cecah 3k unit

Volvo Cars Malaysia (VCM) hari ini mengumumkan bahawa mereka telah menjual sejumlah 1,883 kenderaan tahun lalu, rekod terbaik pernah dicatatkan oleh mereka sepanjang beroperasi disini. Angka tersebut juga dilihat 36.1% lebih baik dari tahun 2018 di mana mereka berjaya menjual sebanyak 1,384 unit kenderaan.

Rekod tersebut turut menyokong prestasi keseluruhan jualan Volvo diseluruh dunia di mana mereka buat pertama kalinya mencapai angka melebihi 700,000 unit setahun dengan rekod sebanyak 705,452 unit kenderaan dijual sepanjang tahun 2019.

Menurut VCM, prestasi jualan mereka di sini tahun lalu dipacu dengan pengenalan model-model baharu seperti SUV kompak XC40, sedan S60 dan juga XC90 facelift. Ia juga turut dibantu dengan pembukaan berberapa pengedar baharu jenama tersebut di Malaysia iaitu di Setia Alam, Johor Bahru, Mutiara Damansara, Ipoh dan Ara Damansara.

Operasi pemasangan VCM di kilang Swedish Motor Assemblies Shah Alam juga merekodkan peningkatan dengan jumlah keseluruhan produksi sekitar 5,000 unit, yang kebanyakkannya dieksport ke Thailand, Indonesia, Vietnam, Filipina dan Taiwan.

Ini adalah kali pertama jumlah penghasilan kenderaan kilang tersebut untuk pasaran eksport melebihi jumlah permintaan pasaran tempatan, dan ia telah mencapai sasaran yang telah diumumkan pada tahun 2017.

Untuk 2020, kilang berkenaan bakal memulakan pula operasi pemasangan tempatan untuk model S60 dan juga S90 facelift, yang telah disahkan akan dilancarkan ke pasaran Malaysia pada tahun ini. VCM juga mengumumkan bahawa satu lagi pengedar baharu di Kota Kinabalu, Sabah akan dibuka tidak lama lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required