PKP 2.0: JPJ dibuka di 5 negeri dan WP, tapi untuk kenderaan komersil, teksi dan e-hailing sahaja

PKP 2.0: JPJ dibuka di 5 negeri dan WP, tapi untuk kenderaan komersil, teksi dan e-hailing sahaja

Susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Fasa 2 (PKP 2.0) mulai 13-26 Jan 2021 di enam negeri termasuk Wilayah Persekutuan, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah menyemak kembali perkhidmatan di kaunternya.

Untuk enam negeri tersebut iaitu Selangor, Pulau Pinang, Wilayah Persekutuan (Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan), Johor, Sabah dan Melaka, kaunter JPJ akan dibuka dari jam 9 pagi hingga 4 petang (1 tengahari hingga 2 petang waktu rehat), tetapi dengan perkhidmatan yang terhad.

Perkhidmatan tersebut termasuklah memperbaharui cukai jalan (Lesen Kenderaan Motor, LKM) untuk kenderaan komersil, termasuk teksi, kereta sewa dan e-hailing; dan memperbaharui lesen memandu dan lesen vokasional (GDL, PSV) untuk kenderaan komersil termasuk teksi dan e-hailing.

PKP 2.0: JPJ dibuka di 5 negeri dan WP, tapi untuk kenderaan komersil, teksi dan e-hailing sahaja

Walau bagaimana pun, menurut JPJ, untuk pemilik kenderaan persendirian sama ada ingin memperbaharui lesen memandu atau pun cukai jalan, perkhidmatan tersebut boleh dilakukan menerusi sistem atas talian MySikap atau pun MyEG.

Menurut JPJ lagi, bagi negeri-negeri yang terlibat dengan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) turut dilaksanakan iaitu melibatkan Pahang, Perak, Negeri Sembilan, Kedah, Terengganu dan Kelantan dan juga Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP)di Perlis dan Sarawak, tiada perubahan di kaunter JPJ. Ia dibuka dari jam 8 pagi hingga 4 petang (1 tengahari hingga 2 petang waktu rehat) dan semua perkhidmatan terus disediakan.

Dalam masa yang sama, JPJ turut memaklumkan cawangan di Bangi ditutup mulai hari ini hingga tarikh yang akan diumumkan kelak, untuk tujuan sanitasi di premis berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required