Geely Group langkau 2.1 juta unit jualan tahun 2020

Geely Group langkau 2.1 juta unit jualan tahun 2020

Zheejiang Geely Holding Group (ZGH) telah mengumumkan jumlah jualan kenderaan bagi keseluruhan kumpulan syarikat itu melebihi 2.1 juta unit bagi tahun 2020. Di bawah kumpulan ini terdapat tiga anak syarikat utama, iaitu Geely Auto Group, Volvo Car Group dan Geely New Energy Commercial Vehicle Group serta lapan jenama semuanya.

Berdepan dengan cabaran pandemik Covid-19 tahun lalu, Geely menyifatkan prestasi jenama kenderaan di bawahnya cukup baik dan mampu bertahan untuk sepanjang tahun lalu; “untuk tempoh separuh kedua tahun lalu, jenama-jenama kami kembali dengan pertumbuhan yang lebih baik berbanding tempoh sama tahun sebelumnya.” Bagaimanapun, angka tetap jualan itu tidak dikongsikan oleh ZGH buat masa ini.

Jenama di bawah Geely Auto Group termasuklah Geely Auto, Lynk & Co, Geometry, Proton dan Lotus, kembali mencatatkan pertumbuhan melalui usaha strategik termasuk memanfaatkan sepenuhnya binaan modular syarikat itu bagi model-model yang ada untuk diperluas ke pasaran global. Geey Auto, dengan jenama seperti Lynk & Co dan Geometry, melaporkan jualan 1.32 juta unit tahun lalu, sekali gus memperkukuhkan kedudukannya di China. Geely juga telah menjual unit ke-10 jutanya thaun lalu, menjadikan satu-satunya jenama China yang pernah mencapai angka tersebut.

Bagi Proton pula, Geely menyifatkan jenama ini menunjukkan prestasi yang membanggakan tahun lalu, dengan pertambahan perkongsian pasaran sebanyak 8.8% berbanding tahun sebelumnya. Sementara itu, Lotus pula mencatatkan peningkatan jualan sebanyak 4% pada tahun 2020. Bagi Volvo Car Group, prestasi setahun bagi 2020 memperlihatkan penurunan sebanyak 6%. Tetapi, jika dibanding dengan pesaing lain, Volvo berhasil menjual sebanyak 660,000 unit kenderaan, memperkukuhkan perkongsian pasarannya di pasaran utama dunia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required