Yema Spica EV – Alphard klon dari China dengan kuasa elektrik sepenuhnya, harga bermula RM69k

Yema Spica EV – Alphard klon dari China dengan kuasa elektrik sepenuhnya, harga bermula RM69k

Yema adalah antara jenama dari China yang masih lagi menggunakan konsep membuat model dengan rekaan klon dari pengeluar lain bagi menghasilkan produk mereka. Ia bukan hanya menciplak rekaan dari jenama import, malah Yema pernah menghasilkan SUV dengan rekaan yang ditiru dari jenama senegaranya iaitu Geely Boyue, digelar sebagai Yema Bojun!

Cuba anda perhatikan MPV dari Yema ini, macam pernah nampakkan? Tapi di mana ya? Ya, ia sebenarnya adalah model yang diklon dari MPV popular Jepun, Toyota Alphard tetapi bukan dari model generasi terkini AH30, sebaliknya dari model generasi kedua AH20.

Yema Spica ini sebenarnya telahpun dijual di China sejak tahun 2015 dengan enjin 1.5 liter bersama kotak gear manual (rupa je macam Alphard, tapi power macam Avanza), namun untuk kemaskini terbaharu, ia turut ditawarkan dalam versi EV dengan janaan kuasa elektrik sepenuhnya.

Yema Spica EV – Alphard klon dari China dengan kuasa elektrik sepenuhnya, harga bermula RM69k

MPV Spica EV dengan tujuh-tempat duduk ini menerima motor elektrik berkuasa 70 kW (94 hp) dan tork maksima 180 Nm. Kuasa dibekalkan menerusi bateri lithium 48 kWj, membolehkan ia bergerak sejauh 350 km dengan satu caj penuh berdasarkan kitaran NEDC.

Menurut Yema, dengan sistem caj cepat, bekalan kuasa dalam bateri dapat dipenuhkan dari 30% hingga 80% dalam masa hanya 40 minit. Ia juga mencatatkan kelajuan maksima hanya 120 km/j.

Walaupun rekaannya ditiru dari Alphard, tiada sebarang peincian mewah boleh ditemui pada Yema Spica EV ini, lebih-lebih lagi untuk model varian asas seperti pada gambar ini.

Yema Spica EV – Alphard klon dari China dengan kuasa elektrik sepenuhnya, harga bermula RM69k

Ia hanya diberikan rim besi, lampu hadapan halogen, sistem pendingin hawa manual, malah untuk hiburan tiada sebarang skrin diberikan, sebaliknya hanya diberikan sistem stereo asas dengan pemain utama 1-DIN. Mujur ada juga port USB yang boleh diguna untuk mendengar muzik pilihan.

Perincian lain yang turut diberikan termasuk paparan instrumen digital bersama paparan pemantau tekanan angin tayar. Manakala model dalam varian lebih tinggi akan diberikan ciri tambahan lain seperti skrin infotainmen LCD, kamera undur, butang pelbagai fungsi pada roda stereng, sistem kunci pintar dengan butang pemula, bumbung suria elektrik dan juga pengelap cermin belakang.

Menurut laporan CarNewsChina, Yema Spica EV ini dijual pada harga bermula RMB109,900 (RM68,800) untuk model paling asas, sehingga RMB129,900 (RM81,280) untuk model dengan spesifikasi tertinggi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required