PKP bantu turunkan 26.3% kadar kemalangan jalan raya tahun lalu, saman cecah RM395.3j – PDRM

PKP bantu turunkan 26.3%  kadar kemalangan jalan raya tahun lalu,  saman cecah RM395.3j – PDRM

Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) termasuk larangan rentas negeri pada tahun lalu turut memberikan impak terhadap kadar kemalangan jalan raya di negara ini. Menurut Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Bukit Aman Datuk Azisman Alias, sebanyak 418,237 kes kemalangan jalan raya dilaporkan di seluruh negara tahun lepas, turun 26.3% berbanding 567,516 kes pada tahun 2019.

“Selain itu, pada tahun lepas jumlah kematian akibat kemalangan jalan raya yang dicatat adalah 4,634 kes berbanding 6,167 kes pada tahun 2019. Pelaksanaan PKP pada tahun lepas banyak membantu dalam mengurangkan jumlah kes kemalangan di jalan raya,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Beliau menambah, daripada jumlah kemalangan yang dilapor tahun lepas, penunggang motosikal merekodkan kes paling tinggi iaitu membabitkan 3,118 kematian, berbanding kenderaan lain. Di mana jumlah itu juga berkurangan berbanding 3,959 kematian akibat kemalangan membabitkan motosikal pada tahun 2019.

PKP bantu turunkan 26.3%  kadar kemalangan jalan raya tahun lalu,  saman cecah RM395.3j – PDRM

Manakala sejumlah 7,655 individu ditahan atas pelbagai kesalahan tahun lepas iaitu 3,394 orang kerana memandu di bawah pengaruh alkohol, 2,624 samseng jalanan dan 1,637 bagi kesalahan lain, ujarnya lagi.

Selain itu, polis turut merekodkan kutipan saman berjumlah RM395.3 juta tahun lepas berbanding RM305.9 juta pada 2019 iaitu meningkat kira-kira RM89 juta atau 29.2%. Beliau berkata polis kini berada pada peringkat terakhir dalam membangunkan aplikasi membayar saman secara dalam talian khususnya untuk orang awam.

“Sistem dalam talian itu akan dibangunkan di portal dan aplikasi di telefon pintar. Aplikasi itu akan dilancarkan dalam masa terdekat, mungkin sebulan atau dua bulan lagi,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required