Tesla Model S facelift 2021 – stereng seperti kapal terbang, dilengkapi sistem permainan video, 1,020 hp

Tesla Model S facelift 2021 – stereng seperti kapal terbang, dilengkapi sistem permainan video, 1,020 hp

Tesla telah memberikan peningkatan yang komprehensif kepada sedan mewah mereka, Model S. Bahagian luar mungkin tidak nampak banyak beza tetapi keseluruhan bahagian dalamnya direka semula bersama pek baterinya, serta pengenalan varian Plaid yang mempunyai kuasa 1,020 hp.

Stereng Model S baru ini menggunakan bentuk seperti stereng kapal terbang, dengan bahagian atasnya dipotong dan tiada batang pengawal untuk penunjuk arah atau lampu seperti kereta biasa di belakangnya. Tesla memanggilnya sebagai “fokus muktamad untuk pemanduan.”

Untuk menggunakan fungsi seperti lampu penunjuk arah, pengelap cermin serta suis lampu, pemandu kini perlu menekan ibu jari pada permukaan rata di stereng itu. Dalam gambar ia mungkin tidak begitu jelas, tapi bila diteliti, barulah anda akan nampak tandanya. Pemilih mod pemanduan juga menggunakan cara sama, tetapi papan suisnya berada di konsol tengah, berhampiran pengecas telefon tanpa wayar.

Tesla Model S facelift 2021 – stereng seperti kapal terbang, dilengkapi sistem permainan video, 1,020 hp

Walaupun masih mempunyai suis kawalan, Tesla mensasarkan semua fungsi ini boleh beroperasi sendiri satu masa nanti, termasuklah penukaran mod Park, Reverse, Neutral ataupun Drive. Ini sekaligus dapat mengurangkan satu lagi kerja bagi pemandu kereta produksi paling canggih di dunia ini.

Skrin 17 inci di atas papan pemuka kini diletakkan secara melintang, dan disertai satu lagi skrin lapan inci di konsol tengah untuk penumpang belakang serta skrin 12.3 inci di hadapan pemandu. Menariknya, skrin ini turut dilengkapi dengan sistem permainan video dengan kuasa memproses 10 teraflops, iaitu sama kemampuan seperti Sony Playstation 5, dan boleh digunakan dengan pengawal tanpa wayar.

Menurut Tesla, Model S ditawarkan dengan kemampuan Full Self-Driving (FSD) pada harga USD10,000 (RM40,540), dan ini memberikan fungsi navigasi pada Autopilot, Auto Lane Change, Autopark, Summon, Full Self-Driving Computer, Autosteer di bandar, serta Traffic Light and Stop Sign Control menjelang akhir tahun ini. Sistem yang ada sekarang masih memerlukan pemerhatian aktif pemandu.

Kelengkapan lain yang diberikan pada Model S baru ini adalah 22 pembesar suara premium, semua tempat duduk dengan fungsi pemanas, pendingin hawa tiga zon Airwave, sistem penapis udara HEPA, profail pemandu yang boleh diubah, lampu suasana, perlindungan ultraviolet dan infrared untuk semua cermin, pengecas USB-C untuk setiap penumpang, pengecas tanpa wayar, pintu but bukaan kuasa serta fungsi Phone Key.

Untuk pasaran Amerika Syarikat (AS), terdapat pakej Premium Connectivity yang memberikan fungsi pemerhati trafik langsung, peta pandangan satelit, stream video melalui Netflix, Hulu, Youtube, Twitch serta pelbagai lagi, stream muzik serta pelayar internet.

Bagi model tahun 2021 ini, ia disediakan dalam dua varian iaitu Long Range dan Plaid. Kedua-duanya menggunakan sistem pacuan semua roda, dengan varian Long Range menggunakan tetapan dua motor sementara Long Range menggunakan tetapan konfigurasi tiga motor.

Tesla Model S facelift 2021 – stereng seperti kapal terbang, dilengkapi sistem permainan video, 1,020 hp

Daripada namanya, anda mungkin sudah tahu Long Range menyediakan jarak gerak lebih jauh, iaitu 659 km dengan sekali cas sementara kuasa maksimum pula pada kadar 670 hp, menghasilkan pecutan 0-96 km/j dalam masa 3.1 saat. Varian Plaid yang menggunakan tiga motor pula boleh memberikan jarak 624 km, dengan kuasa maksimum 1,020 hp dan pecutan 0-96 km/j dalam masa 1.99 saat.

Kedua-dua varian ini boleh menerima pengecas 250 kW, dengan varian Long Range boleh menyediakan jarak gerak 320 km setelah dicas selama 15 minit. Di AS, harga yang ditetapkan untuk Model S Long Range bermula USD79,990 (RM324,279) manakala varian Plaid pula USD119,990 (RM486,439).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required