Naza Italia telah mengumumkan ketibaan model edisi terhad Maserati Levante S GranSport dengan kemasan dalaman Ermenegildo Zegna di pasaran Malaysia. SUV ini berharga RM838,800 dan hanya lima unit sahaja yang ditawarkan. Harga tersebut termasuk waranti perbatuan tanpa had selama tiga-tahun serta program penyelenggaraan percuma selama tiga-tahun atau 60,000 km.

Memandangkan ia adalah model edisi terhad, maka pastinya ada elemen yang unik diberikan. Ia bermula dengan warna luaran tri-coat yang eksklusif, dan varian yang ditunjukkan dalam gambar di atas adalah dalam kemasan Blue Nobile. Selain itu, ia juga didatangkan dengan roda aloi kemasan Helios bersaiz 21-inci, kaliper brek hitam dan dalaman Pelletessuta hitam dengan kemasan kayuan Radica dilengkapi perkataan “Ermenegildo Zegna”.

Pelletessuta merupakan tekstile kulit woven yang diperbuat menggunakan jaluran kulit Nappa. Proses yang terperinci memberikan hasilnya menjadi fabrik yang ringan dan mewah, dalam masa yang sama tahan lama. Teknologi ini adalah hasil kerjasama antara Ermenegildo Zegna Style Centre dan Maserati.

Tiada perubahan mekanikal dilakukan, SUV ini masih menggunakan enjin 3.0 liter turbo-berkembar V6 (yang dibangunkan oleh Ferrari) dengan hamburan kuasa 430 hp dan tork 580 Nm. Ia juga digandingkan dengan transmisi automatik ZF lapan-kelajuan yang menyalurkan kuasa ke semua-roda, memberikannya daya pecutan dari 0-100 km/j dalam 5.2 saat. Kelajuan maksimum yang boleh dicapai mencecah 264 km/j.

Di samping kemasan istimewa, ruang kabinnya juga tidak perubahan. Ia masih mengekalkan instrumen yang standard dengan paparan TFT tujuh-inci dan sistem infotainmen Maserati Touch Control Plus (MTC+) 8.4-inci. Selain turut menampilkan fungsi Apple CarPlay dan Android Auto dan juga sistem Bowers & Wilkins Surround Sound dengan 17-pembesar suara dan amplifier berkuasa 1,280 wat.

Untuk keselamatan, ia dilengkapi dengan sistem bantuan pemanduan termaju termasuk amaran pelanggaran hadapan, pengesan isyarat trafik, kawalan kenderaan bersepadu, kamera pandangan sekeliling, sistem bantuan lebuhraya, bantuan kekal lorong dan bantuan titik buta aktif. Lampu utama Matrix LED juga diberikan secara standard.