MIROS bangunkan teknologi amaran pelanggaran berasaskan LIDAR untuk penunggang motosikal

MIROS bangunkan teknologi amaran pelanggaran berasaskan LIDAR untuk penunggang motosikal

Dalam kajian yang dijalankan oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (MIROS), kematian melibatkan pengguna motosikal di Malaysia adalah tiga kali lebih tinggi berbanding dengan kematian melibatkan pengguna kereta, enam kali lebih tinggi daripada kematian melibatkan pejalan kaki dan hampir 50 kali lebih tinggi daripada kematian melibatkan penumpang bas.

Justeru, demi meningkatkan keselamatan penunggang motosikal, MIROS telah membangunkan satu teknologi berasaskan Light Detection & Ranging Technology (LIDAR). LIDAR yang merupakan komponen utama Sistem Bantuan Pemandu Termaju (ADAS) yang telah digunakan secara meluas dalam reka bentuk kenderaan beroda empat. Teknologi ini berupaya untuk mengesan kenderaan di hadapan dan memberi amaran kepada penunggang motosikal untuk mengelak perlanggaran dengan selamat, termasuk pada kelajuan yang tinggi.

Menurut MIROS, perlanggaran di antara penunggang motosikal dan kenderaan yang lain di lorong kecemasan masih berada di tahap yang membimbangkan dan salah satu cara yang boleh digunakan untuk mengurangkan risiko perlanggaran ialah dengan memastikan penunggang dapat mengesan kenderaan lain dalam masa yang mencukupi untuk mengelak daripada berlakunya perlanggaran dengan lebih selamat.

“Kemajuan penyelidikan MIROS dalam teknologi ADAS untuk penunggang motosikal adalah satu pencapaian yang memberangsangkan kerana pengaplikasian teknologi ADAS sangat terhad dan tidak meluas digunakan dalam reka bentuk dan pembuatan motosikal,” ujar Ketua Pengarah MIROS, Ir. Ts. Dr. Khairil Anwar Abu Kassim.

MIROS bangunkan teknologi amaran pelanggaran berasaskan LIDAR untuk penunggang motosikal

Tambahnya, teknologi amaran perlanggaran ini telah dibangunkan dengan mengambil kira faktor berlakunya perlanggaran melibatkan motosikal di lorong kecemasan melalui dapatan analisa kes kemalangan terdahulu. Di samping itu, faktor kesesuaian reka bentuk motosikal dan tingkah laku penunggang motosikal di Malaysia turut diambil kira untuk meningkatkan fungsi sistem dan mengurangkan penolakan penunggang motosikal dalam menggunakan teknologi ini.

Prinsip utama reka bentuk teknologi ini ialah berimpak tinggi, kos yang rendah, berasaskan pengguna, dan mudah dipasang melalui reka bentuk naik taraf (retrofit design). Amaran perlanggaran diberikan melalui tiga peringkat dan menekankan keupayaan untuk memastikan penunggang menyedari tepat pada masanya mengenai bahaya yang akan berlaku.

Pendekatan reka bentuk yang digunakan juga diyakini dapat meningkatkan kebolehpasaran dan kebolehsediaan teknologi ini untuk digunakan secara meluas dalam kalangan penunggang motosikal di Malaysia dalam masa yang singkat.

Mengulas mengenai kadar kematian akibat kemalangan jalan raya pada tahun 2020 yang telah mencatatkan penurunan sebanyak 4,634 kes berbanding 6,167 kes pada tahun 2019, Khairil Anwar berpendapat bahawa meskipun penurunan kes ini adalah berikutan daripada Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dilaksanakan, MIROS akan tetap komited dan berusaha dalam mencadangkan intervensi kemalangan jalan raya dalam usaha untuk mengurangkan kadar kemalangan jalan raya di Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required