Jenama China mula atasi Jerman, Amerika di Australia

Jenama China mula atasi Jerman, Amerika di Australia

Jumlah jualan kereta baharu dari China kini mula mengatasi jenama-jenama dari Jerman dan Amerika Syarikat di Australia, di mana buat pertama kalinya ia berada di kedudukan keempat dalam rekod jualan negara berkenaan bagi Januari 2021, lapor Car Advice.

Sepanjang bulan lalu, rekod yang dikeluarkan oleh Dewan Persekutuan Industri Automotif Australia menunjukkan bahawa sebanyak 4,198 unit kenderaan dari China telah berjaya dijual, berbanding 3,078 unit dari Jerman dan 2,056 unit dari Amerika Syarikat. Secara keseluruhan, jualan kereta di Australia juga dilihat meningkat sebanyak 156% bulan lalu.

Momentum jualan kereta-kereta dari China di Australia ini sebenarnya telah pun bermula tahun lalu. Sepanjang 2020, China merupakan pengimport kenderaan keenam terbesar di Australia, naik 70% berbanding 2019. Jualan jenama-jenama China ini berada di antara Jerman dan AS sejak Ogos 2020, dan akhirnya berjaya memintas kedua-dua negara berkenaan bulan lalu.

Di antara semua jenama-jenama China tersebut, MG dan LDV (kedua-duanya dimiliki oleh SAIC) menunjukkan peningkatan ketara pada Januari 2021. Dua jenama di bawah satu kumpulan, GWM (trak pikap) dan Haval (SUV) juga kini sudah mula mengira jualan mereka sebagai satu entiti, turut menunjukkan peningkatan besar bulan lalu.

Jualan tertinggi di Australia mengikut import negara pengeluar masih lagi diungguli oleh Jepun dengan jumlah jualan 29,275 unit (naik 29.6%). Thailand menjadi negara kedua tertinggi dalam carta jualan bulan lalu di Australia dengan rekod 16,903 (turun 6.1%) – walaupun tiada jenama asal, negara Gajah Putih berkenaan membekalkan kebanyakkan trak pikap yang popular di Australia seperti Ford Ranger, Mitsubishi Triton, Isuzu D-Max dan Toyota Hilux.

Korea Selatan yang diwakili jenama seperti Kia dan Hyundai pula berada di tempat ketiga di Australia bulan lalu dengan jualan 11,516 unit, naik sebanyak 11.5%.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required