Nak buka penutup radiator? Hati-hati, anda mungkin boleh tercedera kena cecair panas, tunggu sejuk dulu

Nak buka penutup radiator? Hati-hati, anda mungkin boleh tercedera kena cecair panas, tunggu sejuk dulu

Penulis baru sahaja ditunjukkan dengan satu video tiktok seorang influencer media sosial yang membuka penutup radiator dan kemudian cecair penyejuk di dalamnya memancut keluar. Nasib baik dik, tak terkena air tu betul-betul, kalau tak boleh melecur tangan dik oi, ini bukan main-main.

Radiator berfungsi untuk mengekalkan suhu operasi enjin anda, jadi cecair yang berfungsi untuk memindahkan suhu berkenaan bukan sikit-sikit punya panas, ia adalah sekitar 80 sehingga 90 darjah selsius, suhu yang cukup sesuai untuk anda buat air kopi. Malah sekiranya enjin anda berada dalam keadaan overheat, ia boleh mencecah sehingga 100 darjah selsius, iaitu takat didih air biasa yang anda jerang dalam cerek!

Malah, kuasa stim dari wap air yang terhasil juga cukup tinggi – sekitar 30 hingga 200 kPA. Sebab itulah sekiranya anda terus buka penutup radiator berkenaan ketika ia sedang panas, cecair di dalamnya akan terus memancut keluar.

Jadi bagaimana cara yang betul untuk membuka penutup berkenaan? Kalau boleh masa tengah panas, jangan sentuh langsung penutup radiator tersebut. Kalau nak tambah air atau coolant, lebih baik anda buat menerusi satu lagi tangki tambahan (expansion tank) untuk sistem radiator yang berada berhampirannya, yang biasanya boleh dikenali kerana ada satu hos kecil yang berhubung dengan tangki utama.

Penutup radiator utama (kiri) dan tangki tambahan/expansion tank (kanan)

Namun sekiranya anda perlu juga untuk membuka penutup tangki utama berkenaan atas alasan-alasan tertentu, contohnya kereta anda overheat ketika dalam perjalanan dan anda perlu menambah air, lakukannya dengan cara-cara yang betul.

Pertama, pastikan ia sejuk dahulu atau sekurang-kurangnya pada tahap ‘suam’. Kemudian, lapikkan tangan anda dengan kain tebal untuk membuka penutup berkenaan. Juga, penutup radiator ini juga sebenarnya perlu dibuka dalam dua peringkat yang boleh anda rasa ketika ia diputar.

Ketika anda putar penutup berkenaan untuk membukanya, anda akan rasa ia tersekat pada satu tahap – ini adalah peringkat pertama. Biarkan ia pada kedudukan tersebut dan jangan pusing habis untuk terus buka, kerana sekiranya masih ada lagi tekanan stim, ia akan dibebaskan dahulu pada peringkat ini. Selepas benar-benar tiada lagi tekanan, barulah dibuka sepenuhnya penutup tangki radiator berkenaan.

@anissa.johan

NAIK MOTO PUN LINGKUP INI KAN PULA NAK CHECK KERETA ????????????????????????????????? ##tiktokmalaysia ##foryoupage ##fypdong

? original sound – Anissa ESW – ANISSA Meletup ????

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required