Honda mula jual enjin K20C1 VTEC Turbo dari Civic Type R kepada orang awam, untuk apa sahaja projek

Honda mula jual enjin K20C1 VTEC Turbo dari Civic Type R kepada orang awam, untuk apa sahaja projek

Honda Performance Development Announces Limited Edition Crate Engine Controls Package

Pada tahun 2017, Honda Amerika Syarikat menerusi Honda Performance Development (HPD) telah mengumumkan bahawa mereka menawarkan penjualan enjin crate K20C1 VTEC Turbo sama seperti dalam perut Honda Civic Type R, namun program tersebut hanya terhad kepada pasukan-pasukan lumba. Tetapi baru-baru ini, HPD menyatakan bahawa enjin tersebut kini turut dibuka jualan untuk sesiapa sahaja yang berminat untuk membelinya.

Setiap enjin berkenaan akan datang sekali dengan unit alternator, pengecas turbo dan motor penghidup. Malah dengan pakej baharu ini, HPD menawarkan Control Package untuk pembelian enjin tersebut yang terdiri dari kotak komputer yang dibangunkan HPD, set pendawaian dan juga pedal pendikit.

Pakej ini memudahkan anda untuk menyumbat enjin K20C1 berkenaan ke atas apa jua platform, manakala kotak komputer istimewa yang dibekalkan berkenaan turut telah diberikan pra-talaan bagi membolehkan ia digunakan pada apa jua jenis kereta lumba. Walau bagaimanapun, HPD menegaskan ia adalah untuk kegunaan luar-lebuhraya/jalan raya awam.

“Kami di HPD berbangga untuk menawarkan kuasa Honda dalam pakej yang mampu milik dan versatil. Enjin K20C1 kami ini telah memenangi banyak perlumbaan dalam siri kelab dan profesional serta kini ditawarkan untuk kegunaan lebih meluas. Pakej enjin yang datang dalam peti edisi terhad baharu ini merupakan sebahagian dari strategi HPD untuk manfaatkan kepakaran kami bagi faedah peminat Honda dari semua peringkat umur dan kategori sukan permotoran,” kata pengurus HPD Commercial Motorsport, John Whiteman.

Pakej lengkap enjin ini akan mula dijual pada 1 Mei 2021, dan anda perlu membelinya menerusi pengedar-pengedar rasmi HPD yang baharu sahaja dilantik di Amerika Syarikat. Dengan pembelian unit-unit enjin ini, pelanggan turut boleh menerima sokongan teknikal pakar HPD untuk memasang enjin tersebut pada kenderaan mereka.

Namun, HPD belum mendedahkan harga jualan untuk pakej baharu ini. Bagi program yang telah berjalan sejak 2017, enjin 2.0 liter DOHC VTEC Turbo berkenaan dijual kepada pasukan-pasukan lumba dengan harga US$6,519.87 (RM26k). Walaupun Honda Civic Type R FK8 diproduksi oleh Honda UK, enjin K20C1 ini sememangnya dihasilkan oleh Honda di Amerika Syarikat, menerusi kilang enjin Honda Anna di Ohio.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required