Penggunaan getah beku dalam pembinaan jalan raya bakal lonjakkan harga getah dalam negara – Menteri

Penggunaan getah beku dalam pembinaan jalan raya bakal lonjakkan harga getah dalam negara – Menteri

Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi berusaha memperluaskan penggunaan getah beku dalam pembinaan jalan raya bagi membantu meningkatkan pengeluaran getah negara, sekaligus turut akan melonjakkan harga bahan berkenaan untuk membantu pekebun kecil, lapor laman berita rasmi kerajaan negeri Terengganu, TRDI.my.

Menurut laporan tersebut, menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Dato’ Dr. Mohd Khairuddin Aman Razali menyatakan bahawa pihaknya telah berbincang dengan Iskandar Regional Development Authority (IRDA) untuk memperluaskan penggunaan Asfalt Terubahsuai Getah Bekuan (CMA) dan teknologi turapan bitumen sekerap terubahsuai (CMB) bagi laluan baru sepanjang 20 km yang akan dikembangkan IRDA.

“Kerjasama ini bagi memperluaskan penggunaan getah beku yang merupakan bahan komoditi utama tempatan sekaligus meningkatkan pengeluaran getah serta harganya di pasaran.

“Walaupun penggunaannya untuk peringkat awal lebih mahal iaitu sekali ganda kos asal, tetapi ia memberi keuntungan jangka masa panjang dari segi penyelenggaraan kerana lebih tahan. Itu hasrat kita,” katanya dalam sidang media ketika menyantuni beberapa keluarga berbangsa Tionghua di Taman Wakaf Tembesu, 13 Februari lalu.

Penggunaan getah beku dalam pembinaan jalan raya bakal lonjakkan harga getah dalam negara – Menteri

Menteri berkenaan turut menyatakan bahawa teknologi tersebut sebenarnya telah diperkenalkan sebelum ini, namun perlu diperluaskan lagi.

“Sebelum ini, teknologi CMA dan CMB sudah berjaya digunakan bagi jalan selenggaraan Jabatan Kerja Raya (JKR) sepanjang 200 km.

“Kita berhasrat melaksanakannya bersama kementerian lain seperti Kementerian Pembangunan Luar Bandar (KPLB) dan kerajaan negeri bagi pembangunan jalan-jalan kampung,” katanya.

Khairuddin menyatakan bahawa harga getah tidak boleh dikawal kerana ia bergantung kepada harga dunia. Namun dengan usaha sebegini, ia dapat membantu pekebun kecil kerana syarikat yang terlibat dengan pembinaan jalan raya akan membeli bahan berkenaan dengan harga lebih tinggi.

“Sekarang kita bergantung kepada harga dunia yang tidak boleh dikawal. Tetapi untuk pembelian dalam negara oleh syarikat yang membekalkan CMA dan CMB, kita mahu mereka membeli dengan harga tinggi daripada pengusaha kecil dan ini akan meningkatkan pengeluaran getah beku kita,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required