Ford Ranger, Everest bakal dapat penggerak PHEV

Ford Ranger, Everest bakal dapat penggerak PHEV

Dalam satu laporan yang dikeluarkan oleh Car Expert, Ford Europe membuat pengesahan bahawa mereka sedang membangunkan versi plug-in hybrid bagi pikap Ranger dan SUV Everest akan datang. Dalam satu kenyataan, wakil pengeluar itu menyatakan bahawa barisan kenderaan komersial Ford, termasuk Ranger dan Everest akan “mampu memberi emisi sifar” menjelang tahun 2024.

Trak pikap generasi baru ini nanti dijangka menggunakan enjin petrol turbo empat silinder 2.3 liter yang ditambah dengan kuasa elektrik, dan menghasilkan kuasa 362 hp serta 680 Nm tork – kata Car Expert. Sementara itu, penggunaan bahan api bercampur pula dijangka berada sekitar 3.0 l/100 km.

Laman web Australia itu juga membuat jangkaan bahawa penggerak plug-in hybrid baru ini masih belum pernah digunakan pada mana-mana produk Ford sementara varian lain bagi Ranger masih akan menggunakan pilihan enjin sedia ada. Versi permulaan untuk Ranger generasi baru ini nanti diberitahu menggunakan enjin diesel empat silinder 2.0 liter twin turbo.

Ford Ranger, Everest bakal dapat penggerak PHEV

Turut diberitahu, unit diesel V6 turbo 3.0 liter akan digunakan untuk varian yang lebih tinggi dan disertai oleh unit V6 turbo petrol 2.7 liter EcoBoost Nano (turut digunakan pada Bronco) untuk Ranger Raptor generasi seterusnya. Enjin ini menghasilkan 329 PS dan 542 Nm tork, dan dipadankan bersama transmisi automatik 10 kelajuan serta sistem pacuan semua roda.

Ford Europe telah berjanji untuk menukar barisan kenderaan mereka di dalam benua tersebut kepada elektrik penuh menjelang tahun 2030, dan mensasarkan keseluruhan barisan produknya menggunakan elektrik dan plug-in hybrid menjelang pertengahan tahun 2026.

Cabang bahagian kenderaan komersial juga akan membuat peralihan sama, dengan bertukar kepada elektrik penuh atau PHEV menjelang tahun 2024. Menurut Ford, dua per tiga daripada jualan kenderaan komersial jenama ini juga dijangka akan terdiri daripada kenderaan emisi sifar menjelang tahun 2030.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required