Proton kini berusaha keras untuk perbaiki masalah pada servis selepas jualan, akui kesilapan sedia ada

Proton kini berusaha keras untuk perbaiki masalah pada servis selepas jualan, akui kesilapan sedia ada

Proton telah menunjukkan prestasi jualan yang agak memberangsangkan akhir-akhir ini berikutan penawaran model-model yang lebih canggih dengan kualiti lebih baik. Namun dalam berberapa bulan kebelakangan, ramai pelanggan-pelanggan mereka melaporkan bahawa terdapat banyak isu yang timbul dari sokongan servis selepas jualan terutamanya berhubung bekalan alat ganti untuk kerja-kerja pembaikkan dan juga servis penyelenggaraan biasa.

Ada yang mengadu bahawa kereta mereka tersadai selepas kemalangan kerana ketiadaan alat ganti, malah untuk servis berkala sekalipun bekalan alat ganti biasa seperti minyak brek dan juga penapis kabin juga kehabisan stok menyebabkan pelanggan perlu datang berulang kali ke pusat servis untuk menyudahkan kerja tersebut. Apa sudah jadi ni Proton?

Bagi mendapatkan gambaran apa sebenarnya yang terjadi, kami tanyakan sendiri perkara ini kepada Proton bagi mendapatkan jawapan rasmi. Dan ia dijawab sendiri oleh naib presiden Proton untuk jualan dan pemasaran serta CEO Proton Edar, Roslan Abdullah.

Proton kini berusaha keras untuk perbaiki masalah pada servis selepas jualan, akui kesilapan sedia ada

“Proton akui beberapa aktiviti perniagaan kami tidak mampu sampai ke tahap kejayaan yang dicapai beberapa tahun lepas. Walaupun kualiti pengeluaran, imej jenama dan teknologi yang ditawarkan dalam kenderaan kami telah meningkat, servis lepas jualan tidak berjaya bergerak kehadapan pada kadar yang sama. Memburukkan keadaan lagi adalah wabak Covid-19 dan keputusan untuk melabur dalam sistem pesanan dan hantaran yang baru pada 2020,” kata Roslan.

“Akibatnya, kami telah mengalami masaalah integrasi dan ini menyebabkan kelewatan bagi pelanggan yang memerlukan khidmat pembaikkan kemalangan serta khidmat servis dijadualkan. Pihak Proton sedang bekerja tanpa henti untuk mengatasi situasi ini secepat mungkin tetapi buat masa kini, saya mendesak semua pelanggan Proton yang sedang menghadapi kelewatan untuk membuat panggilan ke talian perkhidmatan pelanggan kami di 1- 800-88-8398,” tambahnya lagi

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini, strategi 10-tahun Proton memerlukan mereka memperbaiki beberapa operasi untuk mencapai kejayaan. Sebagai contoh, kualiti pengeluaran perlu ditingkatkan serta merta dan pada masa sekarang, markah kualiti Proton kini hampir setandaing dengan rakan kongsinya, Geely.

Proton kini berusaha keras untuk perbaiki masalah pada servis selepas jualan, akui kesilapan sedia ada

Rangkaian pengedaran Proton juga banyak berubah sehingga mereka mempunyai jumlah fasiliti 3S/4S yang tertinggi dan telah berjaya mengubah tumpuan kepada perniagaan borong dari perniagaan yang ditumpukan kepada pengguna.

Menurut Proton, langkah-langkah ini memberi keputusan yang cemerlang dan mereka telah mencapai kadar penumbuhan jualan tertinggi industri automotif bagi dua tahun yang lepas. Pada tahun ini, Proton akan memberi tumpuan kepada pemulihan rantaian nilai lepas jualan supaya pelanggan dapat menikmati pengalaman jenama premium selepas membeli kenderaan mereka.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • WANA IRIS on Jun 25, 2021 at 10:54 pm

    Hello Proton, adakah anda mengalami masalah maintenance di syarikat anda?
    jika ya, boleh beritahu apakah masalah yang dihadapi dan cara mengatasinya?

    Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required