Mazda CX-3 2021 dilancarkan di Malaysia – kini dengan AEB, LDW, Android Auto dan Apple Carplay, RM131k

Mazda CX-3 2021 dilancarkan di Malaysia – kini dengan AEB, LDW, Android Auto dan Apple Carplay, RM131k

Versi tingkat taraf terkini, Mazda CX-3 2021 telah pun rasmi masuk ke pasaran Malaysia hari ini. Walaupun nampak serupa dengan versi sebelum ini, model kemaskini ini sebenarnya telah pun diberikan pelbagai perincian tambahan, bersama harga baharu.

Seperti sebelum ini, CX-3 2021 pasaran Malaysia ini adalah model yang diimport sepenuhnya dari Jepun, dan ditawarkan dalam hanya satu varian 2.0L, dijual pada harga atas jalan tanpa insuran termasuk pengecualian cukai jualan (50% untuk model CBU) RM130,729 – atau RM3,900 lebih mahal.

Dari luar, tiada perubahan rupa yang boleh dilihat pada model 2021. Ia masih mengekalkan rupa facelift yang diperkenalkan pada 2018, tampil dengan lampu hadapan automatik LED, lampu nyalaan siang dan lampu kabus LED, lampu belakang LED, pengelap cermin dengan penderia hujan, sistem kunci pintar, bumbung suria berkuasa, lapan penderia parkir (empat depan dan empat belakang, serta rim aloi 18-inci dengan tayar 215/50R18.

Mazda CX-3 2021 dilancarkan di Malaysia – kini dengan AEB, LDW, Android Auto dan Apple Carplay, RM131k

Manakala pada bahagian dalaman, kabin CX-3 2021 ini diberikan upholsteri kulit dan fabrik baharu, tempat duduk pemandu larasan elektrik 10-hala bersama fungsi memori, paparan instrumen dengan skrin TFT LCD 4.6-inci, paparan head-up, sistem pendingin hawa automatik zon tunggal dan juga pedal penukar gear pada roda stereng.

Satu lagi perincian baharu pada SUV segmen-B ini adalah sistem infotainmen Mazda Connect yang sudah pun boleh menyokong Android Auto dan Apple CarPlay. Sistem berkenaan menampilkan skrin sesentuh tujuh-inci dan juga sistem audio dengan enam pembesar suara. Tiada lagi kamera undur biasa pada model ini kerana ia digantikan dengan kamera 360-darjah.

Selain itu, sistem keselamatan juga adalah antara yang menerima tingkat taraf untuk versi 2021 ini. Mazda CX-3 kini sudahpun dipadankan dengan sistem bantuan pemanduan i-Activsense secara standard. Ia terdiri dari sistem Kawalan Lampu Tinggi (HBC), Sistem Amaran Keluar Lorong (LDWS), Amaran Tumpuan Pemandu (DAA) dan sistem brek kecemasan automatik (AEB) Mazda untuk hadapan dan belakang digelar Sokongan Brek Pintar Bandar (SCBS).

Klik untuk besarkan

Sistem Pemantau Titik Buta (BSM) dan Amaran Lintasan Trafik Belakang (RCTA) masih lagi disertakan, bersama sistem keselamatan lain seperti enam beg udara, brek ABS bersama EBD dan BA, Kawalan Kestabilan Dinamik, Traction Control, lampu isyarat berhenti kecemasan, Bantuan Mula Mendaki, brek parkir elektronik dengan fungsi auto hold, kunci walk away, isyarat pemakaian tali pinggang keledar pada semua tempat duduk serta cagak tempat duduk kanak-kanak Isofix.

Manakala untuk sistem mekanikal, masih lagi tiada perubahan diberikan. Mazda CX-3 2021 masih dijana enjin 2.0 liter empat silinder NA SkyActiv-G berkuasa 154 hp dan tork maksima 206 Nm, memacu roda hadapan dengan kotak gear automatik enam-kelajuan SkyActiv-Drive.

Ini membolehkan SUV kompak berkenaan mencapai kelajuan maksima 197 km/j. Sistem-sistem bantuan pemanduan lain seperti teknologi i-Stop dan juga G-Vectoring Control (GVC) Mazda juga masih dikekalkan.

Mazda CX-3 2021 dilancarkan di Malaysia – kini dengan AEB, LDW, Android Auto dan Apple Carplay, RM131k

Model kemaskini ini menampilkan lima pilihan warna badan termasuk Soul Red Crystal, Snowflake White Pearl, Deep Crystal Blue, Machine Grey dan warna baru Polymetal Grey. Warna Jet Black dan Ceramic Metallic pada model sebelum ini sudah tidak lagi ditawarkan.

Setiap pembelian Mazda CX-3 2021 ini turut didatangkan dengan perlindungan waranti selama lima-tahun, dan juga pakej servis berkala percuma termasuk upah, alat ganti dan minyak pelincir juga selama lima-tahun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required