Volkswagen Tiguan Allspace 2021 di Malaysia – Apple CarPlay tanpa wayar untuk R-Line, port USB-Type C

Volkswagen Tiguan Allspace 2021 di Malaysia – Apple CarPlay tanpa wayar untuk R-Line, port USB-Type C

Dilancarkan di pasaran Malaysia pada tahun lalu, Volkswagen Tiguan Allspace telah diberikan sedikit sahaja peningkatan untuk model 2021. Di peringkat gloabl, varian tujuh-tempat duduk masih belum menerima sentuhan facelift, tidak seperti yang diterima oleh Tiguan lima-tempat duduk, jadi apa yang anda lihat ini secara teknikalnya masih lagi model terkini.

Semua model kini didatangkan dengan port USB-Type C berbentuk-pil secara standard, menggantikan port Type-A persegi yang diposisikan di bawah suis kawalan suhu sebelum ini.Walau bagaimana pun, varian tertinggi 2.0 TSI 4Motion R-Line turut menerima sistem infotainmen Discover Pro yang dipertingkatkan, dan masih terus menggunakan skrin sesentuh 9.2-inci dan butang menu, home, kuasa dan bunyi sentuhan sensitif.

Sistem generasi baharu ini menampilkan rekaan antara muka dan fungsi kawalan pergerakan yang secara umumnya sama, walau pun kini skrin perumah telah pun mempunyai halaman kedua untuk pelbagai fungsi kenderaan dan panel kegemaran. Paling utama, ketersambungan Apple CarPlay kini boleh beroperasi tanpa wayar.

Volkswagen Tiguan Allspace 2021 di Malaysia – Apple CarPlay tanpa wayar untuk R-Line, port USB-Type C

Pada luarannya, hanya ada satu elemen yang membezakannya daripada model 2020 iaitu pelekat Volkswagen berwarna hitam yang ditampal pada tiang-B. Selain daripada itu, Tiguan Allspace masih kekal sama, ini termasuk dengan enjin dan ciri kelengkapannya yang lain.

Varian 1.4 TSI Highline masih terus menampilkan lampu utama dan lampu belakang LED, roda aloi Kingston 18-inci, kemasukan tanpa kunci, butang penghidup enjin, kawalan suhu tiga-zon, tempat duduk pemandu larasan kuasa dengan fungsi memori, upholstery kulit, paparan instrumen digital 12.3-inci, skrin sesentuh infotainmen Discover Media lapan-inci dengan tombol kawalan fizikal, lapan pembesar suara, kamera undur dan tailgate bukaan kuasa bebas-tangan.

Manakala untuk 2.0 TSI 4Motion, ia menerima pakej R-Line, ditambahkan dengan rekaan bampar hadapan dan belakang yang lebih sporty, lapisan warna badan, lampu belakang LED dan roda aloi Sebring 19-inci. Di dalamnya, ia dikekalkan dengan ciri sedia ada termasuk roda stereng leper di bawah, tempat duduk sport, headlining hitam dan pedal aloi serta plat ambang sisi. Turut diberikan damperadaptif, tempat duduk penumpang larasan kuasa dengan fungsi memori dan sistem Discover Pro.

Untuk kit keselamatan, ia masih dikekalkan dengan enam beg udara, ABS dengan EBD dan bantuan brek, kawalan kestabilan dan cagak ISOFIX. Walau bagaimana pun, Allspace masih tidak diberikan sistem bantuan pemandu termasuk brek kecemasan sendiri, walau pun ada sistem pemantauan perhatian pemandu.

Turut dikekalkan ialah enjinnya, bermula dengan 1.4 liter TSI turbo empat-silinder pada Highline, dengan kuasa 150 PS dan tork 250 Nm, yang menyalurkan kuasa ke roda hadapan menerusi transmisi dwi-klac basah DSG enam-kelajuan. Manakala enjin 2.0 liter pada R-Line pula mampu meledakkan hingga 220 PS dan 350 Nm, dipadankan bersama transmisi DSG tujuh-kelajuan dan sistem pacuan semua-roda 4Motion yang sesuai untuk beberapa mod pemanduan.

Dengan peningkatan yang cukup minimal ini, kenaikan harganya juga tidaklah sebanyak mana. Di mana 1.4 TSI Highline naik sebanyak RM30 berbanding harga terdahulu, iaitu kini RM165,031. Dengan sistem infotainmen baharu, 2.0 TSI 4Motion R-Line pula naik sebanyak RM62, iaitu kini berharga RM209,637. Keduan-duanya adalah harga atas jalan tanpa insurans atau cukai jualan dan perkhidmatan (SST), termasuk waranti lima-tahun/tanpa perbatuan terhad.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required