Lebuhraya DUKE 2A Lingkaran Kg Baru hubungkan dengan DUKE, AKLEH bakal dibina, dijangka siap 2024

Lebuhraya DUKE 2A Lingkaran Kg Baru hubungkan dengan DUKE, AKLEH bakal dibina, dijangka siap 2024

Projek jalan raya menghubungkan Kampung Baru dengan Lebuhraya Duta-Ulu Kelang (DUKE) Fasa 2A serta Lebuhraya Bertingkat Ampang- Kuala Lumpur (AKLEH) bakal dibina mulai tahun ini secara berperingkat dan dijangka siap menjelang 2024, menurut Kementerian Wilayah Persekutuan.

Menterinya Tan Sri Annuar Musa berkata projek yang menelan kos sebanyak RM250 juta itu dinamakan DUKE 2A Lingkaran Kampung Baru dilihat penting untuk pembangunan semula Kampung Baru, selain menjadi prasyarat utama untuk membolehkan pembangunan lebih besar dilaksanakan, laporan Bernama.

“Seperti mana kita tahu, perancangan pembangunan semula Kampung Baru telah dibenarkan dengan plot ratio yang tinggi, jadi ia mesti mempunyai aliran trafik yang efisien. Ia akan menjadikan Kampung Baru lebih terbuka kepada sistem rangkaian trafik yang efisien, kerana sebelum ini ia agak terpencil dan dihubungkan dengan jalan kecil sahaja,” katanya.

Tambah beliau, projek itu akan membolehkan akses terus dari AKLEH ke Kampung Baru selain menghubungkan DUKE 2A ke Kampung Baru antaranya melalui Jalan Pekeliling, Jalan Tun Razak dan Jalan Raja Uda.

Selain itu, satu terowong juga akan dibina dari Jalan Raja Abdullah melalui Jalan Sultan Ismail dan balik semula ke AKLEH bagi membentuk aliran trafik lebih lancar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required