Ramai pengguna jalan raya masih tidak patuh dengan pemakaian tali pinggang dalam kenderaan – MIROS

Ramai pengguna jalan raya masih tidak patuh dengan pemakaian tali pinggang dalam kenderaan – MIROS

Walau pun menyedari pemakaian tali pinggang keledar di dalam kenderaan adalah diwajibkan waima untuk penumpang belakang, namun masih ramai yang tidak mengendahkannya. Menurut Pengerusi Lembaga Pengarah Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) Datuk Suret Singh, biarpun penguatkuasaan peraturan itu sudah lebih sedekad sejak Januari 2009, namun pengguna jalan raya masih alpa mengenai kepentingan penggunaan tali pinggang khususnya penumpang di belakang.

Katanya, berdasarkan pemantauan, kadar pemakaian tali pinggang keledar di tempat duduk belakang dalam kalangan pengguna jalan raya Malaysia masih di tahap amat rendah iaitu sekitar 11%.

“Mengikut kajian, sekiranya pemandu dan penumpang kenderaan terbabit nahas jalan raya, risiko kematian dapat dikurangkan sebanyak 50% tanpa beg udara dan meningkat hingga 80% kalau digunakan bersama tali pinggang,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Justeru, berdasarkan kadar kepatuhan itu, satu Pelan Strategik Pembudayaan Pemakaian Tali Pinggang Keledar Belakang telah dibangunkan sebagai langkah permulaan mendidik dan meningkatkan kesedaran masyarakat mengenai kepentingan pemakaiannya secara berperingkat.

“Pelan ini diluluskan lembaga pengarah Miros dan sepatutnya dilaksanakan bermula tahun lalu hingga 2022 namun ditangguhkan susulan penularan wabak Covid-19. MIROS akan bekerjasama dengan Kementerian Pengangkutan (MOT) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dalam memastikan pelan ini dapat diperkasa,” katanya.

Ramai pengguna jalan raya masih tidak patuh dengan pemakaian tali pinggang dalam kenderaan – MIROS

Tambahnya, pihaknya optimis akan mencapai sasaran 95% tahap penggunaan tali pinggang keledar belakang pada tahun 2022, sekali gus menjadikannya budaya dalam kalangan pengguna jalan raya.

Undang-undang pemakaian tali pinggang belakang berkuat kuasa pada 1 Januari 2009 melalui Kaedah-kaedah Kereta Motor (Tali Pinggang Keledar)(Pindaaan 2008) dan pesalah yang disabitkan boleh dikenakan denda maksimum RM2,000 atau penjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya sekali.

Katanya, pelbagai pendekatan akan dilaksanakan oleh Miros daripada peringkat sekolah hingga agensi awam dan swasta dalam usaha memberi kesedaran kepada masyarakat.

“Dalam pelan ini juga, kita akan menjadikan pegawai tertinggi kerajaan sebagai suri teladan kerana itu adalah aspirasi daripada Ketua Setiausaha Negara sendiri,” katanya.

Pada 1 November 2020, Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Zuki Ali menandatangani pekeliling Kempen Pemakaian Tali Pinggang Keledar dengan mewajibkan pegawai kerajaan memakai tali pinggang keledar ketika menaiki kenderaan milik kerajaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required