JPJ Kelantan sita 157 kenderaan klon sejak 2016

JPJ Kelantan sita 157 kenderaan klon sejak 2016

Walau pun menyedari membeli kenderaan klon adalah salah di sisi undang-undang, namun masih ramai lagi yang tidak mengendahkannya asalkan dapat memiliki apa yang diidamkan dengan harga yang murah. Buktinya, di Kelantan sahaja, sejak tahun 2016 sebanyak 157 buah kenderaan klon telah disita oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) negeri berkenaan.

Menurut Pengarah JPJ negeri, Hanif Yusabra Yusuf, jumlah itu, sebanyak 11 kenderaan klon telah ditahan tahun lepas manakala lapan kenderaan klon termasuk jenis mewah telah disita sehingga Mac tahun ini, laporan Bernama.

Tambahnya, berdasarkan pemerhatian pasaran kenderaan jenis klon itu digemari golongan berusia 25 hingga 45 tahun yang ingin tampil bergaya selain terpengaruh dengan tawaran harga sehingga 50% lebih murah daripada harga pasaran kereta sebenar.

“Pengguna dipercayai mengambil jalan mudah untuk membeli kenderaan klon tanpa memikirkan risiko bakal dihadapi malah ia juga boleh memberi implikasi kepada pemandu atau penumpang jika berlaku kemalangan kerana tidak dilindungi insurans,” katanya

JPJ Kelantan sita 157 kenderaan klon sejak 2016

“Modus operandi yang diguna pakai oleh sindiket pengusaha kenderaan klon adalah menerusi media sosial seperti Facebook dan Telegram. Kebanyakan pengguna kenderaan klon ini akan mempamerkan nombor pendaftaran kenderaan lain untuk digunakan di atas jalan raya malah ada juga sindiket yang menggunakan rekod kenderaan kemalangan (total loss) untuk digunakan terhadap kenderaan klon,” katanya.

Beliau berkata antara tindakan yang boleh diambil terhadap pengguna atau pemilik kenderaan klon adalah pelaku yang menggunakan kereta tidak berdaftar boleh dituduh di bawah Seksyen 7(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Katanya, sekiranya pelaku memaparkan maklumat palsu mengenai nombor pendaftaran boleh dituduh mengikut Seksyen 103(3)(f) akta sama, memperuntukkan denda RM5,000 hingga RM20,000 atau penjara lima tahun jika sabit kesalahan.

Sementara itu, Hanif Yusabra berkata bagi kesalahan tiada Lesen Kenderaan Motor boleh dikenakan tindakan di bawah Seksyen 23(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang membawa hukuman denda maksimum RM2,000 atau dipenjara maksimum enam bulan dan 12 bulan jika sabitan kedua.

“Tiada Perlindungan Insurans pula boleh dituduh di bawah Seksyen 90(1) akta sama yang membawa hukuman denda tidak melebihi RM1,000 atau dipenjara selama tempoh tidak melebihi tiga bulan atau kedua-duanya,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required