Daihatsu Gran Max 1.5L Euro 4 kini di Malaysia — ganti model Euro 2, versi pikap dan van, harga RM73k

Daihatsu Gran Max 1.5L Euro 4 kini di Malaysia — ganti model Euro 2, versi pikap dan van, harga RM73k

Daihatsu Malaysia telah melancarkan Daihatsu Gran Max Euro 4 baru untuk pasaran tempatan dan ditawarkan dalam versi pikap trak atau van panel. Model yang diperkemas ini mula dijual pada 1 Mac lalu dan menggantikan versi terdahulu Gran Max Euro 2.

Gran Max Euro 4 dikuasakan oleh enjin 1.5 liter dengan Dual VVT. Ini adalah unit 2NR empat-silinder yang turut digunakan untuk kereta penumpang Perodua dan Toyota, tetapi dengan janaan output yang sedikit lebih rendah — 97 hp dan 134 Nm. Myvi pula menghasilkan sebanyak 102 hp dan 137 Nm. Trak pikap datang hanya dengan kotak gear manual lima-kelajuan, manakala van panel dengan pilihan 4AT juga.

Daihatsu Gran Max 1.5L Euro 4 kini di Malaysia — ganti model Euro 2, versi pikap dan van, harga RM73k

Enjin baru ini menepati tahap emisi particulate dan NOx Euro 4 serta lebih cekap penggunaan minyaknya berbanding versi terdahulu. Dengan kapasiti tangki minyak 43 liter, kadar penggunaan minyak yang diberikan ialah 12.5 km/l bagi pikap, dan untuk van 13.3 km/l bagi MT dan 13.5 km/l bagi AT.

Daihatsu menjelaskan, kedudukan mid-engine yang terletak di bawah tempat duduk depan memberikan agihan berat yang optimum dan menjamin kestabilan. Gran Max dipacu oleh roda belakang dengan stereng EPS (radius pusingan 4.9 m). Rim pula bersaiz 14-inci, satu inci lebih besar berbanding sebelumnya. Bagi aspek keselamatan, ABS, VSC, sistem brek kecemasan, dua beg udara dan sensor undur adalah standard.

Gran Max pikap mempunyai kapasiti beban maksimum 800 kg, sementara van pula 750 kg. Ruang barangan pikap mempunyai 2,480 mm panjang dan dindingnya 360 mm tinggi denga 20 cangkuk tali untuk mengikat barangan. Ruang kargo van pula 2,075 mm panjang dengan kelegaan lantainya 620 mm serta bukaan luas membolehkan urusan angkat barang lebih mudah. Kedua-dua sisi ada pintu gelungsur 815 mm.

Dipasang di Indonesia, Daihatsu Gran Euro 4 ini dijual pada harga RM73,164 atas jalan tidak termasuk insurans.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required