52 helmet tak ikut spesifikasi disita di premis jualan

52 helmet tak ikut spesifikasi disita di premis jualan

Selain operasi ekzos bising dan tak ikut standard, pihak berkuasa turut memberi perhatian terhadap helmet keselamatan penunggang. Dalam satu operasi terbaru, Pejabat Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (PPDNHEP) Cawangan Segamat menyita 52 unit topi keledar kerana kesalahan melibatkan penandaan standard keselamatan peralatan, lapor Utusan Malaysia.

“Operasi ini dijalankan susulan aduan awam terhadap penandaan standard keselamatan digunakan ke atas topi keledar motosikal yang dijual di premis terbabit,” jelas Timbalan Ketua Cawangan PPDNHEP Cawangan Segamat, Mohd. Shazuary Md. Sarip. Semua topi keledar tanpa jenama dengan pelbagai warna yang dirampas bernilai RM1,820.

Premis tersebut juga didapati menjual topi keledar berkenaan pada harga antara RM30 sehingga RM35. “Ia rampasan dan serbuan pertama dilakukan di sekitar Segamat setakat ini. Kami memandang serius isu ini dan menyerbu premis yang dikesan mengimport serta mengedarkan topi keledar yang tidak menepati piawaian,” katanya.

52 helmet tak ikut spesifikasi disita di premis jualan

Kes disiasat di bawah Seksyen 29 Akta Perihal Dagangan 2011 Perintah Perihal Dagangan (Penandaan Topi Keledar Motosikal) 2012 kerana disyaki membekalkan atau menawarkan untuk dibekalkan topi keledar motosikal yang tidak mempunyai penandaan Standard Malaysia ‘MS1’ atau Suruhanjaya Ekonomi Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Eropah bertanda ‘E Mar’.

Hukuman kesalahan itu adalah denda tidak melebihi RM25,000 jika ia melibatkan pertubuhan atau perbadanan bagi kesalahan pertama, manakala denda maksimum RM50,000 bagi kesalahan kedua dan berikutnya. Bagi bukan pertubuhan pula boleh didenda tidak melebihi RM10,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya, dan bagi kesalahan yang kedua atau berikutnya, didenda tidak melebihi RM20,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required