Rolls-Royce Motor Cars Kuala Lumpur secara rasminya telah melancarkan Ghost generasi kedua, yang pertama kali diperkenalkan di peringkat global pada September lalu. Sedan mewah serba baharu ini ditawarkan dengan dua versi, bermula model jarak roda standard yang berharga dari RM1.45 juta.

Jika pelanggan inginkan ruang kaki yang lebih besar, bolehlah memilih model extended-wheelbase (EWB). Harga asas sebelum cukai dan pilihan lain, bermula RM1.65 juta. Harga-harga tersebut lengkap didatangkan dengan waranti empat-tahun/tanpa had perbatuan dengan pilihan tambahan sama ada dua-, tiga- atau lima-tahun bagi pakej pemilikan.

Kedua-dua versi jarak roda ini dijanakan oleh enjin 6.75 liter turbo-berkembar V12 petrol yang mampu menghamburkan kuasa hingga 571 PS (563 hp) dan tork 850 Nm. Penjana kuasa ini dipadankan dengan transmisi automatik lapan-kelajuan ZF dan pacuan semua-roda secara standard, membolehkannya dipecut dari 0-100 km/j dalam catatan masa serendah 4.8 saat.

Rekaannya nampak agak minimalis, dengan serlahan gaya yang menonjol pada bahagian hadapan di mana bonnet shutline kini lebih melunjur ke hadapan dan ditampilkan bersama gril Phanteon iluminasi, membolehkan aura Spirit of Ecstasy merentangi segenap ruang.

Selain itu, garisan karakter tunggal pula telah menekankan kepanjangan kenderaan ini, disertai dengan “waft line” yang lebih rendah sama sperti rekaan bot. Bagi kepanjangannya, model jarak roda standard berukuran 5,545 mm, sementara versi EWB (foto di sini) pula dengan 170 mm lebih panjang iaitu cecah 5,715 mm, membolehkan ia menerima ruang penumpang belakang yang lebih luas.

Lampu utama segi empat tepat dan lampu belakang sedikit persegi juga menambahkan lagi kelebaran kenderaan ini sebanyak 30 mm, dan larasan pencahayaan hadapan pula ditampilkan dengan teknologi laser dan lampu nyalaang siang (DRL) LED berbentuk-C.

Ghost baharu ini juga menggunakan platform Architecture of Luxury binaan Roll Royce sendiri yang turut digunakan oleh SUV Cullinan dan juga Phantom. Ia turut diberikan sistem suspensi udara larasan-sendiri, sekaligus membolehkan casis menghasilkan pengendalian yang luar biasa. Di mana wishbone pada bahagian atas hadapan memiliki peredam tersendiri untuk memberikan kestabilan pengendalian yang lebih jitu.

Ciri lain yang diberikan termasuklah fungsi Flagbearer yang menggunakan sistem kamera stereo untuk mengimbas jalan di hadapan dan menyediakan suspensi udara untuk menyerap apa juga hentakan. Selain itu, kerangka badan aluminium kimpalan-tangan juga diberikan untuk kesemua sudut casis yang turut berfungsi untuk mengurangkan berat, mengurangkan bunyi bising dan memberikan 40,000 Nm per darjah untuk ketegaran, berbanding jika menggunakan elemen keluli.

Ghost baharu ini juga menampilkan keunikan “Formula for Serenity” dengan menyaksikan sebanyak lebih 100 kg penebat akustik dipasang pada pintu, bumbung, kaca antara tingkap, di dalam tayar dan juga hampir segenap ruang binaan kenderaan ini sendiri.

Dedikasi terhadap akustik ini adalah pada tahap yang sangat tinggi sehingga barisan jurutera terpaksa menerapkan kelembutan untuk memastikan kekurangan bunyian mengganggu penumpang di dalam kenderaan ini. Untuk melakukannya, beberapa komponen yang digunakan haruslah disesuaikan dengan frekuensi yang sama, termasuk bingkai tempat duduk, serta turut ditambah beberapa port di bawah lantai but untuk membolehkan frekuensi yang mengganggu diserap keluar.

Untuk bunyi yang lebih hebat, Ghost menampilkan 18-saluran, 18-pembesar suara, 1,300 wat bagi sistem bunyi, dengan ada pembesar suara yang diletakkan pada Starlight Headliner, yang memaparkan efek bintang, tetapi bertindak seperti pembesar suara yang besar.

Teknik tersebut juga diaplikasikan pada bahagian papan pemuka, dengan lebih 90,000 butiran ala laser dipancarkan menerusi segenap pemukaan dan juga mempunyai efek bintang yang sama.

Bagi memberikan elemen kemewahan yang lebih jitu, Ghost turut ditampilkan dengan material kulit, kayu dan besi yang lebih terperinci yang diaplikasikan di segenap ruang kabin, yang disesuaikan dengan kehendak pelanggan.

Selain itu, Ghost terus menggunakan sistem iDrive dari BMW dengan dua skrin berkembar infotainmen dan instrumen. Ia menampilkan teknologi terkini, termasuk WiFi hotspot, sistem kemera 360-darjah, paparan utama 7×3 dan bantuan parkir.

Ghost baharu ini juga diberikan sistem bantuan pemandu yang merangkumi amaran pelanggaran, kawalan kelajuan adaptif, amaran ketibaan lorong dan pemantauan titik buta dengan kepekaan lintasan trafik belakang, serta amaran penajalan kaki dan haiwan liar pada waktu malah dengan bantuan pemandangan yang lebih optimum.

Bagi berhadapan dengan situasi global semasa, kualiti udara memang diperkatakan. Justeru, Ghost baharu turut dilengkapi dengan Micro-Environment Purification System (MEPS) baharu. Ciri ini mengesan jika ada bahan cemar udara mencapai jumlah yang berlebihan dan secara automatik akan menghidupkan mod peredaran semula, menyalurkan semua udara melalui penapis nanofleece bagi menghalang semua zarah yang sangat halus memasuki ruang kabin dalam masa kurang dari dua minit.