Pihak SIC bekerjasama dengan Polis suraikan orang awam di Drag Battle, penganjur di kompaun RM20k

Pihak SIC bekerjasama dengan Polis suraikan orang awam di Drag Battle, penganjur di kompaun RM20k

Malam semalam, tular gambar sebuah kereta peronda Polis ‘menyerbu’ acara perlumbaan Drag yang berlangsung di Litar Antarabangsa Sepang (SIC), yang diakhiri dengan penganjur perlumbaan berkenaan dilaporkan menerima kompaun sebanyak RM20,000 kerana gagal mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang telah ditetapkan di kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Justeru, hari ini pihak SIC sendiri telahpun mengeluarkan kenyataan berhubung kejadian tersebut. Menurut Ketua Pegawai Eksekutif SIC, Azhan Shafriman Hanif, pihaknya telahpun mengeluarkan SOP untuk penganjuran acara sukan permotoran tempatan dan aktiviti ‘Track Day’ dengan penonton dalam tempoh PKPB kepada penganjur dan peserta dan pengunjung.

Beliau menjelaskan bahawa acara Drag Battle yang berlangsung malam tadi telah dianjurkan oleh MUSC Motorsport dengan menyewa litar berkenaan, justeru menjadi tanggungjawab mereka untuk memastikan para pengunjung, peserta dan pasukan mematuhi segala peraturan yang telah ditetapkan.

“Ini juga pertama kalinya pihak SIC membenarkan kemasukan 2,000 penonton di Main-Grandstand berdasarkan had yang dibenarkan oleh SOP.

“Pihak SIC telah bekerjasama dengan pihak polis di SIC untuk menyuraikan orang awam yang berkumpul. Kompaun telah dikeluarkan kepada mereka yang ingkar dengan SOP yang telah diberikan seperti memakai pelitup muka dan penjarakan sosial. Demi memelihara aktiviti dan acara sukan permotoran tempatan dapat diteruskan, pihak SIC akan memastikan perkara seperti ini tidak akan berulang di masa akan datang,” jelasnya dalam kenyataan yang dikeluarkan.

Pihak SIC bekerjasama dengan Polis suraikan orang awam di Drag Battle, penganjur di kompaun RM20k

Dalam perkembangan berkaitan, Ketua Polis Daerah KLIA ACP Imran Abd Rahman yang mengesahkan insiden berkenaan berkata penganjur telah mendapatkan permit bagi melaksanakan acara itu di SIC namun gagal memastikan pematuhan SOP yang ditetapkan.

“Kami kompaun penganjur kerana gagal mengawal peserta, melaksanakan penjarakan fizikal dalam pematuhan SOP,” katanya kepada Bernama yang disiarkan dalam laporan hari ini. Beliau turut menjelaskan bahawa pihak polis telah diminta hadir menyuraikan peserta yang enggan bersurai meskipun acara telah selesai.

“Selepas polis sampai orang ramai memberikan kerjasama dan bersurai dan tiada perkara yang tidak diingini berlaku,” katanya yang menurutnya kenderaan polis tiba di litar pada kira-kira 9 malam.

Selaku penganjur, MUSC Motorsports menerusi satu kenyataan yang dimuat naik di laman Facebook turut mengesahkan yang mereka telah dikompaun kerana gagal melaksanakan acara tersebut dalam ketetapan norma baharu.

“Kegagalan kami mengawal penjarakan sosial mengakibatkan beberapa kali acara ini terhenti sehingga akhirnya kami terpaksa akur dikenakan kompaun.

“Justeru, kami memohon maaf kepada semua pihak yang terlibat tanpa kami menyalahkan mana-mana pihak sama ada agensi penguatkuasa, penyedia litar iaitu SIC, rakan-rakan program, pasukan drag, pengunjung dan semua pengikut MUSC Drag Racing,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required