Porsche 911 Turbo S tiba di Malaysia – harga RM2.2 juta, kuasa 650 PS, tork 800 Nm, 0-100 km/j 2.7 saat

Porsche 911 Turbo S tiba di Malaysia – harga RM2.2 juta, kuasa 650 PS, tork 800 Nm, 0-100 km/j 2.7 saat

Pengedar Porsche di Malaysia, Sime Darby Auto Performance (SDAP) telah melancarkan model 992 paling berkuasa untuk pasaran, iaitu 911 Turbo S baru. Harga yang ditetapkan untuk model ini adalah RM2,235,463, tidak termasuk insurans, tetapi sudah dimasukkan sekali dengan pengecualian cukai SST 50% yang diberi oleh kerajaan sehingga 30 Jun.

Enjin enam silinder 3.7 liter yang terletak di belakang model ini telah dinaik taraf dengan dua pengecas turbo variable geometry yang lebih besar, wastegate elektronik serta injector piezo yang dikatakan dapat meningkatkan kadar respon enjin tersebut dan mengurangkan emisi.

Sistem intake juga telah diubah, dengan kini mendapat angin daripada bukaan di bahagian tepi (sebelum ini digunakan untuk intercooler), dan ditambah dengan gril belakang yang meningkatkan lagi kecekapannya. Bagi memberi ruang kepada saluran udara baru ini, posisi intercooler telah diubah ke belakang (sebelum ini di tepi).

Porsche 911 Turbo S tiba di Malaysia – harga RM2.2 juta, kuasa 650 PS, tork 800 Nm, 0-100 km/j 2.7 saat

Hasil daripada semua perubahan ini, enjin 911 Turbo S dapat menghasilkan 650 PS pada 6,750 rpm dan 800 Nm tork dari 2,500 hingga 4,000 rpm, yang mana meningkat sebanyak 70 PS dan 50 Nm. Dilengkapi dengan transmisi klac berkembar PDK lapan kelajuan dan sistem pacuan semua roda, model ini boleh memecut 0-100 km/j dalam masa 2.7 saat (lebih laju 0.2 saat) sebelum mencapai laju maksimum 330 km/j.

Apabila menggunakan badan 992, bermakna Turbo S ini adalah lebih lebar berbanding sebelum ini – terutamanya di bahagian depan yang mempunyai badan 45 mm lebih lebar (1,840 mm) untuk memuatkan jarak roda 42 mm lebih lebar, manakala di belakang ia bertambah lebar 20 mm (1,900 mm) untuk memuatkan jarak roda 10 mm lebih lebar. Rim kini satu inci lebih besar, iaitu 21 inci di hadapan dengan tayar 315/30 dan 20 inci di belakang dengan tayar 255/35.

Selain lebih lebar, 911 Turbo S ini juga mendapat naik taraf casis, dengan menampilkan penggunaan Porsche Active Suspension Management (PASM) terbaru. Penyerap adaptifnya kini memberi maklum balas lebih pantas dan lebih tepat, manakala cengkaman atas jalan, tindak balas stereng, stabiliti serta laju di selekoh semuanya bertambah baik.

Porsche 911 Turbo S tiba di Malaysia – harga RM2.2 juta, kuasa 650 PS, tork 800 Nm, 0-100 km/j 2.7 saat

Pilihan casis sport PASM baru juga dapat meningkatkan lagi pengendalian kenderaan, di mana kedudukannya menjadi 20 mm lebih rendah. Sistem pacuan semua roda Porsche Traction Management (PTM) yang dipertingkat kini boleh menghantar 500 Nm tork kepada roda hadapan dan jauh lebih tinggi berbanding sebelum ini.

Demi menguatkan lagi kedudukannya sebagai 992 paling berpotensi, 911 Turbo S dipasang dengan bukaan udara hadapan lebih besar dengan panel aktif, splitter hadapan lebih panjang serta sayap belakang aktif yang lebih besar dan mampu memberikan tambahan 15% lagi daya tolakan ke bawah (downforce).

Dalam mod Eco, sayap ini tertutup waktu kelajuan tinggi untuk mengurangkan seretan, manakala dalam mod Wet ia terkeluar (tapi tidak terjungkit) dan lip hadapan dimasukkan untuk memfokuskan aerodinamik ke arah belakang dan meningkatkan stabiliti waktu jalan basah. Pada diffuser terdapat dua muncung ekzos bulat yang besar, khas untuk model Turbo dan ia boleh didapati dengan sistem injap aktif.

Di bahagian dalam, anda akan mendapat balutan kulit penuh, serta gabungan kemasan gentian karbon dan Light Silver secara standard, bersama tempat duduk sport larasan kuasa dengan jahitan yang memberi penghormatan kepada model 911 Turbo pertama, iaitu 930. Melengkapkan penampilannya adalah grafik serta logo panel instrumen khas untuknya.

Kelengkapan standard lain 911 Turbo S baru ini adalah lampu utama LED matriks, skrin sesentuh tengah 10.9 inci untuk sistem infotainmen Porsche Communication Management (PCM), roda stereng sports GT, pakej Sport Chrono dengan aplikasi Porsche Track Precision serta sistem bunyi Bose.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required